New York Guide

MIN NEW YORK GUIDE

På hotellet SoHo Grand så åt vi två gånger, det var otroligt fint och bra service. Här fanns lite blandat, fisk, hamburgare, vegitarisk lasagne, entrecote m.m. Helhetsintrycket av restaurangen var mycket bra. Ett tips är faktiskt att äta på hotell eller ta en fördrink på ett fint hotell, det är ofta rätt hög standard och väldigt bra service.

SoHo Grand 310 W Broadway, New York

På vårt egna hotell NoMo så fanns det är riktigt vacker restaurang där vi åt, drack drinkar och startade dagen med frukost. Atmosfären var verkligen underbar med glastack och kristallkronor. Ett tips är att gå dit och äta deras supertunna, fyrkantiga pizza. Den är helt amazing!

NoMo SoHo 9 Crosby St, New York,

Under hela resan så åt vi på rätt många ställen i och med att vi var borta i tio dagar men min absoluta favorit var mexikanska La Esquina. Vi hade blivit tipsade om detta ställe av rätt många och vi bokade bord vid halv tio på kvällen, det var tydligen den tiden man ”skulle” vara där. Alltså wow. När vi kom fram ser vi liksom något som liknar en kiosk.. Vi ba eee okej.. Sen öppnar dom en dörr inne i kiosken när man säger att man bokat, man får gå ner i en trappa, igenom ett kök och sen är man inne i själva middagsrestaurangen. Det var seriöst något av det godaste jag ätit, vill tillbaka till New York (ofc) och mycket tack vare La Esquina. Det är ett MÅSTE att boka bord.

La Esquina 114 Kenmare St, New York

Något som kändes lite som ett måste var att besöka The Boathouse som man sett i till exempel Sex And The City. Det var något av det mest harmoniska ever alltså. Efter en lång cykeltur runt hela Central Park så gick vi till den omtalade restaurangen och ställde oss i kö för att få äta brunch, man kan inte boka bord till brunchen nämligen. Det var så fint att sitta med den utsikten mitt i Centralpark och maten var top notch. Jag åt fish and chips och det var sjukt gott verkligen.

The Boathouse E 72nd St, New York

Jag, pappa och Alice älskar spansk mat så jag googlade på Tapas in Soho och hittade detta ställe, det blev direkt ett favoritställe. Vi åt där hela tre gånger haha. Det var lagom stort/litet, bra service och maten fick man supersnabbt. Förutom det så var maten sinnessjukt god, ja vi gick ju dit tre gånger liksom haha.. Det här ställen ligger också som sagt i Soho

Boqueria 171 Spring St, New York

Förutom specifika restauranger så måste jag tipsa er om att äta pizza när ni besöker New York. Jag åt kanske sammanlagt fyra, fem stycken och var så sjukt positivt överraskad varje gång. Så var det väl egentligen med all mat i New York om jag ska vara ärlig. Dessa pizzor åt vi på ett ställe i Brooklyn rätt nära brofästet.

Övriga matställen: Burger Joint, The View, The Butchers Daughter, The Grey Dogs café, Balthazar

Besök Magnolia Bakery och ät deras omtalade muffins. Kan verkligen rekommendera er om att gå till det som ligger i Greenwhich Village. Där ligger det nämligen massor med mysiga butiker och parker. Precis bredvid Magnolia ligger till exempel Marc By Marc Jacobs!

Magnloia Bakery 401 Bleecker St, New York

Mitt i storstaden på Manhattan så ligger en gammal tågräls ovanför marken där man kan gå. Den är fylld av grönska och man kan även få rätt fin utsikt. Ett tips är att i samband med The High Line äta på Chelsea Market som ligger väldigt nära som är en foodcuort.

Vi hade planerat att gå över Brooklyn Bridge eller åtminstone gå tillbaka men det slutade med taxi både dit och hem då vi var så trötta i benen haha. Men det var kul att se Manhattan från Brooklyn och det lilla jag såg av Brooklyn gillade jag verkligen. Ett tips skulle vara att gå över Brooklyn Bridge vid soluppgången, då är det inte alls mycket folk plus att man kan riktigt drömmiga bilder.

Besök One World Trade Center och minnesplatsen för terrorattackerna 9/11 mot tvillingtornen. Det var verkligen så otroligt fint och bra gjort. Alla som omkom i attacken har fått sina namn skrivna runt det som tidigare varit där tornen stått. Mathilda tipsade även om att gå på museet som ligger precis där, vi hann dock inte med det tyvärr.

Ta er till Central park och hyr cyklar. Vi hyrde cyklar och cyklade runt hela Central park vilket jag verkligen kan rekommendera då det tar ett bra tag att bara ta sig runt på cykel. Det finns massor att se, man blir verkligen förvånad över hur pass stor parken är.

Åk upp i Rockfeller Center och njut av utsikten mot downtown och Empire State Building eller kolla ut över Central Park åt andra hållet. Det var verkligen sjukt vacker och man ser stört långt, man kan till exempel se bort till Frihetsgudinnan.

Gå på marknader! Vi gick bara igenom en på Union Square men tyckte det var så mysigt. Just på Union Square så fanns det massor av olika marknader under de dagarna vi var där i alla fall. Det fanns massor med hantverk, färska frukter och grönsaker. Så fräscht!

Övriga to dos: Åk med båt och se Frihetsgudinnan, ät picknik i Central Park, drick drinkar på en rooftop bar, ät brunch på Baltazar, åk sightseeingbuss på Manhattan, åk till Long Island Beach.

Shoppingen i New York är ju galen och jag vet inte riktigt hur jag ska börja eller sluta haha. Förra gången jag var i New York så shoppade jag loooosss på massor med onödigt som man tröttnade på direkt när man kom hem men nu i sommras när jag var där så försökte jag lägga mina pengar på sånt som man inte tröttnar på så snabbt. Jag la mest pengar på skönhetsprodukter och skor. Kan tipsa om att handla på amerikanska märken då de ofta är rätt mycket billigare i USA än i Sverige. Jag shoppade mest på 5th avenue, runt Herald Square och längs Broadway i SoHo.

Butiker: Forever 21 på Time Square & 5th Avenue, Footlocker, Victorias Secret, Pink, Sephora, Bloomingdales, Chanel, Balenciaga, Dash, Mac, Flight Club, Brandy Melville, American Eagle Outfitters, Apple, Acne, Urban Outfitters, Macys.

Vi bodde på två hotell under vår vistelse i New York. Fem nätter på Hilton Garden Inn Tribecca och fem nätter på NoMo Soho. NoMo var såååå fint och det är där bilderna ovanför är tagna ifrån. Det sjuka var att det var en rejäl skillnad på standarden men NoMo var ändå bara lite dyrare, även fast Hilton Garden Inn var såå mycket sämre. Jag kan verkligen rekommendera NoMo, det var så sjukt fräscht och läget var underbart om man vill bo i SoHo, supernära till grymma restauranger, Little Italy osv. Vi bodde på översta våningen med två dubbelsängar, de enda negativa var att rummen var rätt små men utsikten och inredningen vägde upp det. Vi var sjukt nöjda! Ett annat hotell jag kan rekommendera är Le Parker Meridien som jag bodde på när jag var i New York förra gången. Det hotellet ligger uppe vid Central Parks början och är ett perfekt hotell för den som vill bo där uppe. Jag personligen trivdes bättre med att bo i SoHo än vid Central Park, även om det var underbart att ha så nära till just Central Park.

NoMo SoHo 9 Crosby St, New York

Le Parker Meiridien 119 W 56th St, New York

New York är verkligen en stad att uppleva någon gång i livet. Det händer så mycket där, det finns så mycket olika härliga människor och man blir så inspirerad. Något som dock kan chocka oss svenskar är till exempel att det är rätt smutsigt på gatorna och det luktar väldigt mycket från soppor och avgaser. Jag har varit där i Juli och i September och jag kan rekommendera båda de månaderna. Juli var lite av det varmaste laget (33-37 grader och sol hade vi) och när jag var där i September var det runt 30 grader. Jag skulle nog tipsa om att åka någon gång mellan April och Oktober. Jag älskar den här staden och jag hoppas att jag får åka tillbaka snart och komma till er med ännu fler tips. Om ni undrar något mer om New York och mina resor dit så kommentera bara under detta inlägg så svarar jag i kommentarsfältet!