Tips

Andrea’s Träningstips

wrk3

Träning hörni! Något några av er älskar och vissa andra hatar. Något som vissa förknippar med ångest och andra frihet och lycka. Det är så knepigt det här med träning, att det lätt blir så laddat. Tycker verkligen att det är så tråkigt att något som enligt mig kan vara så himla rolig blir jobbigt och något som får folk att må psykiskt dåligt. Jag tänkte i alla fall dela med mig av några träningstips, vissa har ni säkert hört förut men de behövs kanske höras igen! Dessa punkter är då tips som jag själv påminner mig själv om och försöker leva efter. Vissa punkter kanske inte alls passar in på er livsstil men då är det ju bara att strunta i det stycket! 🙂

wrk2– Som sagt, träna ska man göra för att må bra. Och det ska vara bra både fysiskt och psykiskt. Känner man inte av någon sån positiv verkan så bör man inte träna enligt mig. Då bör man ta tag i de problemen man känner att man har först. Varför ger träning dig ångest? Red ut dom problemen och försök inte tvinga fram något bara för att man ”ska träna”. Sen är det inte alltid roligt att gå upp ur sängen när man har det mysigt för att gå ut och springa, men gillar man att springa är det ju värt det. Precis på samma sätt som att det är svinjobbigt att göra burpees, men jag mår inte psykiskt dåligt av det. Det är stor skillnad och en viktig skillnad!

– Skriv upp vad det är du ska göra! Detta kanske inte är så viktigt om man ska gå på en fotbollsträning eller om man vill gå ut och springa men om man ska gymma kan det vara skönt. Det här är en viktig punkt för mig för att hålla det roligt. Går jag runt och inte riktigt vet vad jag gör där blir det lätt tråkigt och så går jag därifrån i brist på fantasi även om jag kanske var jättetaggad på att träna.

– Räkna aldrig kalorier. Jag är ingen dietist, sjukgymnast eller på något annat sätt proffs när det kommer till träning och mat. Men jag tror verkligen inte på att räkna kalorier. Jag tror inte att det resulterar i något annat än ett ohälsosamt förhållandesätt till maten. Mat ska vara något underbart, ingen fiende och ingenting man måste granska in i minsta detalj innan man stoppar in i magen. Tror inte att någon mår bra av att veta exakt hur många steg man måste ta för att förbränna 1 tsk smör, helt ärligt.

– Våga be om hjälp. Och då menar jag två olika sätt. Det första är att våga be om hjälp av ett proffs. Vill du verkligen nå resultat med din träning men känner att du stampar på samma ställe? Spar ihop till två PT-pass och berätta för hen vad det är du vill ha hjälp med. Du kanske har 0 inspo för magövningar, köp ett PT-pass och be om 5 nya magövningar. Den andra saken man ska våga be om hjälp för är så fort man märker att man kanske inte längre har det där avslappnade förhållningssättet längre. Så många unga tjejer lider av ätstörningar och om du känner att du kämpar med det, våga be om hjälp. Jag förstår att det är tusen gånger enklare sagt än gjort. Det gör jag. Och jag förstår också att många som är fasta i sina sjukdomar inte kan se sin situation utifrån. Det här är väl mer en uppmaning till dom som känner att det kanske börjar gå lite överstyr.

wrkt1

Avfölj alla inspokonton på Instagram. Och då menar jag dom konton som du inte ens får inspiration av utan typ endast mår dåligt av. Varför ens utsätta sig för sånt? För ni vet vad jag menar. Vissa konton och bilder blir man motiverad av, jag blir inspirerad av bilderna i detta inlägg. Dessa bilder ger inte mig prestationsångest eller får mig att må dåligt över hur jag ser ut utan endast motiverad. Motiverad till att köpa snygga träningskläder, laga en god middag, dricka mer vatten och börja träna inför ett lopp! 🙂

– Det mest klyschiga men viktigaste tipset: jämför dig endast med dig själv. FAN vad svårt det är att bara jämföra sig med sig själv, I know. Ibland känns det fan omöjligt. Jag måste alltid anstränga mig för att inte snegla på crosstrainern bredvid och se vad hen kör för lutning och motstånd. Jämför inte snabbhet, styrka, antal eller någonting; om du inte mår bra av det förstås. Vissa personer älskar att jämföra och tävla, jag vet själv hur det är då jag verkligen är en tävlingsmänniska. Men när det kommer till min egna träning så vet jag innerst inne att jag inte mår bättre av att jämföra min löparrunda med någon annans. Samma med våra kroppar, herregud. Ni vet väl att vi är FÖDDA olika? Jag vet att det är lätt att glömma bort ibland och att det är lätt att sitta och deppa lite över att man inte är någon supermodell men kan vi inte försöka påminna oss själva om det lite oftare? Att vi duger.

– Våga säga ifrån. Våga säga till din kompis när hon pratar högt om hur duktig hon är när hon minsann aldrig äter potatis eller pasta om det ger dig ångest. Våga säga ”Vet du vad? Du är svinduktig som når dina mål men jag mår faktiskt inte så bra av att höra om hur man inte bör äta potatis”. Inte mer komplicerat än så.

– När du inte orkar mer, orkar du lite till. Om det är något jag ÄLSKAR med träning är det när man orkar pusha sig själv. Ni vet när man står där med sin jävla bicepsövning och ba nej nu tar det fan stopp. Så tar man i från TÅRNA och ba BOOYHA jag klarade det!! Det jag gillar med träning är det psykiska, när man orkar pusha sig själv lite, lite till. Till exempel när jag är ute och springer och ba ”nej alltså nu orkar jag FAN inte mer”. När jag tänker så, är det nästan alltid mitt psyke som egentligen inte orkar. Min kropp orkar egentligen 5 km till liksom. Tycker att det är en sån häftig känsla när man känner att man inte orkar mer och så orkar man lite till. Gör det ni med, det är en magisk känsla! 🙂

11 svar till “Andrea’s Träningstips

  1. Wendela skriver:

    Grymt skrivet, vet så många (inklusive jag själv) som behöver höra just det här.

  2. joanna skriver:

    weii så bra skrivet!!

  3. Esmeralda skriver:

    Skulle du kunna göra något ”Back To School” outfit inlägg? Börjar skolan på onsdag och skulle vilja shoppa lite kläder tills dess, men vet inte vad jag ska köpa för har verkligen ingen inspiration på varken plagg eller outfits!

  4. Julia skriver:

    Det är så fint att du inspirerar till träning UTAN att bidra till tränings-/hälsohetsen (som faktiskt är väldigt destruktiv för, om inte alla, så många människor). Man ska ju träna för att må bra, men går det ut över ens övriga mående så är det ju inte värt det (inte just nu iaf) – precis som du skrev! Tack för ett så vettigt inlägg, tror det kan göra skillnad om fler började prata om träning på det sättet som du gör <3

  5. Mona skriver:

    Älskar att träna men det svåraste är att ta sig till gymmet… Men känslan efteråt, skulle vilja spara den på burk så att man kan påminna sig själv om hur bra man mår efteråt!

  6. V skriver:

    Åh asså älskar det här inlägget!! Lyssnade nyss på er podd om ideal och nu läser jag det här, och måste bara säga att gud vilka bra åsikter du har kring det här ämnet! Går på gymnasiet och min närmsta kompis lider av ortorexi, samt att nästan alla (inklusive jag) tjejer i min nära umgängeskrets har en ohälsosam relation till mat och träning. Vi är ett gäng självsäkra smarta tjejer i alla andra sammanhang, men just i den biten brister det liksom. Inte förrän den här sommaren har jag insett att mina matvanor inte är hälsosamma och kanske en faktor till de oförklarade panikångestattackerna jag har haft i år, och jag anstränger mig allt vad jag kan för att bli hälsosam PÅ RIKTIGT, alltså som du säger i avsnittet äta husmanskost isch och allmänt inte ha ångest för viss mat, men det är så jääävla svårt när man matas med att hälsosamt är lika med smal tjej som dricker gröna smoothies och gör squats. Därför är det så så viktigt att du som syns så mycket skriver såna här inlägg, på riktigt asså tusen kramar till dig you go girl you’re slayin! <3

  7. Isabell skriver:

    Du är så klok, och jag blir så glad utav att få läsa sånt här! Kram 🙂

  8. det bästa jag har läst! vilken inspiration!!

  9. sara skriver:

    det bästa inlägget om träning jag har läst tror jag. you go grl!!!!!

  10. Felicia skriver:

    Wow du är så himla bäst!!!! Tack för du dela med dig av detta.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.