Träningspass: Intervaller på löpbandet

Allmänt, Träning

Hej vänner och välkomna till ännu ett träningsinlägg! Idag tänkte jag tipsa er om ett pass som enbart äger rum på löpbandet så allt du behöver är att hitta ett ledigt löpband (eller ja man kan ju självklart vara utomhus också) och lite motivation. Jag har ganska svårt att hålla mig kvar på löpbandet då jag så lätt blir uttråkad så istället för vanlig löpning brukar jag försöka göra det lite roligare för mig själv och köra intervaller istället. Enda sedan jag var liten har jag älskat att springa kortare, snabba sträckor; det ger mig verkligen lyckorus i hela kroppen. I kombo med lite andnöd kanske är värt att nämna hahah..

Detta intervallpass jag tänkte tipsa er om är i alla fall baserat på tid, så välj tempo och lutning helt utifrån dig själv. Är man nybörjare inom löpning så kan det vara skönt att fokusera på tid istället för distans eller hastighet. Det är en jävla utmaning i sig att hålla psyket i styr på löpbandet som det är tycker jag. Jag brukar faktiskt ha någonting över siffrorna när jag springer då jag hatar att se alla siffror framför mig. Jag vill bara springa och fokusera på att andas och inte tänka så mycket.

Såhär ser passet ut! En väldans massor med siffror men det är egentligen ganska simpelt. Du vilar lika länge som du precis innan sprang. Från 60 sekunder minskar man med tio sekunder i taget ner till tio, sen från tio upp igen mot 60 sekunder igen. När jag vilar under dessa intervaller står jag stilla med ett ben på varje sida av bandet. Man kan ju självklart jogga eller gå om man vill det men jag tycker att det blir lite struligt att ändra hastighet osv hela tiden. Därför gillar jag detta upplägg :) Ditt träningspass skulle kunna se ut såhär: 10 minuters uppvärmning, förslags vis 5 minuter rask promenad och 5 minuters jogg + intervallerna + nedvarvning i form av promenad.
Vill man ha det riktigt jobbigt för benen kan man öka lutningen på bandet också!

Men hörni som jag brukar säga; Happy sweating!

Gillar