Träningspass: Styrka för både underkropp och överkropp!

Allmänt, Träning

Heeej kompisar <3 Nu var det ett tag sedan jag tipsade om träningspass här i bloggen, hela två veckor sedan faktiskt om man ska vara noggrann. Lite av det beror nog på att jag inte tränat lika mycket som vanligt i och med att vi var borta över påsken osv. Men sen kom jag på att jag och Gustav faktiskt fotade lite snabbt vid ett styrkepass vi körde för någon vecka sedan som jag verklien tycker ni borde testa. Passet består av två olika delar och ena delen är för överkroppen och andra underkroppen. Jag tog inga bilder vid del a) så alla bilder ni ser är från del b).

Såhär såg passet ut! Vi gjorde del a) först där man jobbar rygg, axlar och armar. Vi gjorde så att vi började på en vikt som kändes lagom för att kunna göra många reps och sen la vi på lite vid omgång 6. Jag tror jag började på 25 kg och avslutade på 37,5 kg om ni vill få en uppfattning om hur mycket jag ökade. Jag och Gustav körde ju tillsammans så vi vilade när den andra körde. I och med att det är styrka tycker jag inte att vilan är lika "strikt". Spelar inte så stor roll om man vilar 1 eller 2 minuter liksom.

Del b) fick vara fokus ben och lite rygg i och med att man kopplar på den i marklyften. Här valde jag att köra på 70% av mitt maxlyft i marklyft. Smidigt och skönt nog så är mitt max 100 kg så ganska enkelt att räkna ut att 70 kg var 70%! På knäböjen i trap baren som ni ser på bilden ovanför så körde jag på 85 kg upp till och med åttonde repsen, sen gick jag ner till 75 om jag inte minns helt fel.

Så för att förtydliga: Först gjorde Gustav som ni så fint ser här 2 stycken marklyft. Efter det 2 stycken knäböj i trap baren och sen direkt efter 2 stycken upphopp. Nästa gång det var hans tur så var det 4 reps som gällde. På del a) började vi uppifrån och gjorde flest reps först istället för att mixa till det lite bara.

PISSjobbigt var det kan jag lova er. Det är en tips att slänga in något explosivt efter styrka, det kallas kontrastträning och det har bästa Pischa lärt mig. Då chockar man musklerna lite extra helt enkelt. Sen vill jag också tipsa om att; testa er fram! Jag tycker också att det är svårt att "veta" vilken vikt man ska använda i alla olika lägen, speciellt när man trixar lite med antalet reps som i denna wod. Jag tycker att man inte ska vara rädd för att testa att gå lite tyngre och så får man helt enkelt ta bort lite om det blir för mycket istället för att träna för lätt, då utvecklas man ju inte vilket kan bli lite trist tror jag.

Gillar