UPPDATERING: Min träning

INNEHÅLLER REKLAMLÄNKAR

Sport bh - LÄNK // Tights - LÄNK

Tänkte att jag kunde dela med mig lite av min utveckling inom träningen just nu! Har haft en period av mindre träning än vanligt i och med corona i mars-april men nu skulle jag säga att jag är back on track i både kroppen och rutinerna. Eller ja, jag är tillbaka i normalform men absolut inte någon toppform konditionsmässigt hehe. Styrkan är som den "ska" men konditionen är väl kanske på 75%. Men det gör inget, jag känner att det är helt rimligt och normalt att fokusera på olika saker i olika perioder. Mitt mål för det här året har ju verkligen varit att bli starkare och det känner jag ju att är blir hela tiden.


Någonting som känns coolt är att jag ofta "vilar mig i form" styrkemässigt. Väldigt många gånger när jag slår personbästa i något är när jag vilat ordentligt, kanske en hel vecka eller liknande. Min kropp reagerar väldigt bra på vila och det är någonting jag vill skriva om här: det är SÅ viktigt att vila. Oavsett om man som jag gillar att träna i princip varje dag eller om man tränar då och då; vila är key. Utan vila återhämtar sig inte kroppen och då får vi aldrig någon utveckling.

Senaste veckan har vi haft en "testvecka" på Original Athlete där man fått maxa i lite olika lyft och gjort olika workouts där man kan jämföra sin tid mot tidigare eller att ha till senare.

Såhär ser mina resultat ut just nu:
Marklyft: 125 kg (+5 kg)
Front squats: 77 kg (+2 kg)
Back squat: 90 kg
Bänkpress: 45kg
Clean: 72,5 kg
Clean & Jerk: 67 kg
Snatch: 45 kg (+2,5)
Strikt axelpress: 40 kg (+5kg)

+ står för utvecklingen under denna vecka!

Det känns bra i kroppen och jag känner att jag är på "rätt väg". Jag känner att jag tränar på ett skonsamt sätt, inte för hårt men tillräckligt hårt för att fortfarande utvecklas liksom. Under 2018 tränade jag mycket men knappt någon styrka alls, väldigt mycket högintensivt. Har bara tränat ordentligt inom styrkelyft och tyngdlyftning de senaste 8-10 månaderna. På bilden ovanför ser ni mig Januari 2019 köra en DT Wod med 20 kg! Den woden gör jag idag på samma tid med 40 kg, helt sjukt faktiskt.

En testwod jag körde i veckan var "Linda". Där ska du göra:

10-9-8-7-6-5-4-3-2-1 reps of
Deadlift 1 1/5 Bodyweight
Benchpress Bodyweight
Squat clean 3/4 Bodyweight.

Jag fick skala ner marklyften och bänkpressen (no shit) men körde fullskalig vikt på squat cleansen vilket kändes riktigt bra. Jag körde:
Marklyft: 75 kg
Bänkpress: 35 kg
Squatcleans_ 50 kg.

Min tid blev 23 minuter och 41 sekunder vilket ändå kändes okej i och med att det var första gången jag gjorde denna wod, hade absolut underskattat hur otorligt grisigt det skulle bli hahaha.. Målet är väl att köra samma vikter om ett par månader men att minska en minut eller två.

Framtida mål då?
Jag vet inte riktigt. Jag hade ju som mål att tävla för första gången 2021 men jag vet inte. Just nu är jag bara inne i en fas där jag tycker att det är väldigt kul och vill typ inte ha för mycket press på mig själv med vad jag måste klara av, vad jag vill nå osv. Jag har dock såklart några mål innan 2020 är över men det är långt ifrån jordens undergång om jag inte klarar det liksom.

Marklyft: 130 kg
Front squats: 80 kg
Back squat: 95 kg
Bänkpress: 50 kg
Clean: 75 kg
Clean & Jerk: 70 kg
Snatch: 50 kg

Det är många övningar som jag vill öka inom men det känns inte helt omöjligt. Vem vet, kanske ökar mer, kanske inte ökar någonting. Vi får se!

Gillar