4% av världens kvinnor är vackra – anser vi själva

Okategoriserade
Artikeln är ett annonssammarbete med Dove Bara 4% av alla vuxna kvinnor är bekväma med att beskriva sig som vackra. Vårt mål? Att inte bara fundera kring varför vi bedöms utifrån vårt yttre, utan även göra något åt det. Därför driver amelia tillsammans med Dove under 2017 kampanjen #realbeauty där vi ställer frågan; ”Vad är skönhet?”

I slutet av mars lyfte amelia tillsammans med Dove frågan ”Vad är skönhet?”. Dove har sedan länge velat visa att kvinnor duger som de är med sin kampanj #realbeauty och bad amelia göra gemensam sak med dem under 2017.

Det gemensamma startskottet togs med amelias omslag där tv-profilen Carin da Silva är omslagsmodell – osminkad. Något som också uppmärksammades av annan media. I magasinet intervjuas Carin om skönhetskrav och ideal och varför hon skippat mejken på omslaget. ”Ansiktet jag visar i rutan är en konstnärs verk”, säger Carin da Silva i intervjun.

Även amelias Chefredaktör Maria Sognefors visar sig utan makeup i samband med sin krönika ”Den osminkade sanningen om amelias omslag”, som du även kan läsa här.

Såväl Carin da Silva som Maria Sognefors lyfter fenomenet att alla vet om att de skönhetskrav kvinnor försöker leva upp till är baserade på förskönade bilder. Men trots detta fortsätter vi stånga huvudet blodigt i skönhetsväggen – och mår dåligt över det. Maria skriver i sitt upprop att ” detta massiva flöde av retuscherade bilder riskerar att landa som krav på oss själva, en diffus men obehaglig känsla av att vi inte duger som vi är.”

Alla vet – men vem gör något?

Och visst är det de retuscherade bilderna som delas i reklamkampanjer, tv, mode- och skönhetsreportage. amelia gör det, trots att vi jobbar hårt för nå och inspirera alla kvinnor – oavsett kroppstyp, ursprung eller utseende. Vi, de vanliga kvinnorna, gör det också. I våra sociala flöden trängs bilder där vi är vårt bästa, roligaste, mest framgångsrika och inte minst av allt, vackra jag. Hur påverkar det oss egentligen?

I en global undersökning på uppdrag av Dove finns ett genomgående och oroväckande stort problem hos kvinnor världen över: utseendepressen ökar medan självkänslan minskar. Hos dagens såväl som morgondagens kvinnor. Bara 4% av alla vuxna kvinnor och 11% av världens unga kvinnor och flickor är bekväma med att beskriva sig som vackra. Och Sverige är inte ett undantag. Vi läser ständigt om hur bilden av kvinnan hanteras i media, sociala medier och om den press på att motsvara medias bild av vad en ”vacker” kvinna är.

Men det finns hopp.

Vi vill!

Det här vill vi på amelia ta fasta på och tillsammans med varumärket Dove ska vi under 2017 göra det på flera olika sätt. Vi kommer dels låta de tre urstarka och framgångsrika kvinnorna Elaine Eksvärd, Danijela Rundqvist och Klara Svensson, svara på brännande frågor som vad skönhet är för dem och varför kvinnor så ofta bedöms utifrån sitt utseende istället för sin kompetens och yrke. Vi kommer även tillsammans med varumärket Dove prata naturlig skönhet och skönhetsvård. Alla artiklarna kommer att publiceras i magasinet amelia.

Med kampanjen vill vi på amelia tillsammans med Dove kunna inspirera andra till att inte bara ta sig en funderare kring hur vi kvinnor skildras och skildrar oss själva i media, utan även göra något åt det. Följ gärna med på vår resa mot låg självkänsla här på amelia.se och i magasinet amelia. Men ännu hellre, hjälp till. Prata med väninnor, döttrar och kollegor. Lyft frågan och ta aktion – en enda oredigerad bild på instagram kan göra stor skillnad för andra.

Vi ses i framtiden, #realbeauty.

-->
Artikeln är ett annonssammarbete med Dove

Gillar

Kommentarer