AllmäntTräning

Träningsmål 2019

 

Ni vet ju att jag älskar att träna och nästan gör det varje dag. Inför det nya året så har jag funderat lite kring vad jag har för mål med min träning. Vad vill jag åstadkomma förutom det självklara; ta hand om min kropp och må bra? Det finns faktiskt en del saker jag kommit på som jag tänkte gå igenom med er. Det första och huvudsakliga målet som jag precis nämnde är ju hälsan. Ni har hört det förr men jag säger det igen. ALLA mår bra av att röra på sig. Risken för flera sjukdomar minskar och livskvaliten höjs på många sätt. Jag försöker verkligen se min kropp som mitt hem, mitt tempel som ska bära mig tills dagen jag dör då jag förhoppningsvis är riktigt gammal. Jag vill hålla mig stark och frisk och det gör jag genom träningen. Den goda hälsa jag uppnår idag och imorgon tack vare träningen är självklart väldigt viktig men jag tränar också för mitt 40 åriga jag, mitt 50 åriga jag osv.

– Fortsätta testa nya träningsformer. I och med mitt gymmedlemskap Bruce så kan jag ju testa huuur mycket nya saker som helst. 2018 har jag verkligen klivit utanför min comfort zone och testat nya saker så som kampsport, yoga och crossfit vilket jag fastnat för alla tre. Jag skulle vilja att jag och Gustav testade racketsporter, simning, fler kampsporter, olika typer av Yoga m.m. Känner verkligen hur man växer på ett personligt plan av att våga testa nya saker, sen är det oftast väldigt kul också 🙂 Läs mitt inlägg om vad Bruce är HÄR

– Vara snäll men hård mot mig själv. Jag måste bli ännu bättre på att hitta balansen mellan att utmana, puscha och vara förstående med mig själv och min egen prestation. Jag behöver i många fall bli ännu bättre på det psykiska, orka i hjärnan och inte låta tankar som ”jag orkar inte en till repetition” styra över min kropp när det inte ens stämmer. Något som jag dock också behöver bli bättre på är att inte bli för besviken på mig själv när allt inte går som jag vill. Att testa nya saker är svårt, jättesvårt och jag kan inte bli besviken på mig själv över att jag inte boxas som någon som boxats i tre år. Sluta jämföra helt enkelt!

– Dela med mig mer av träningen i bloggen! Om man tänker på hur mycket jag tränar så är det ganska sjukt hur lite jag skriver om det med tanke på att jag ändå bloggar om mitt liv. Men jag känner att jag inte riktigt identifierat mig som en ”träningsperson” trots att det typ är mitt största intresse. Sen är det svårt att hitta balansen mellan att inspirera och trigga tycker jag, just för att den uppfattningen ligger i läsarens ögon. Jag vet ju dock att jag ofta får beröm för sättet jag skriver om träning och många av er ber mig skriva om det oftare så det är bara att fortsätta på samma spår som idag men lite mer frekvent. Och ni som inte gillar träning behöver inte panika nu; detta kommer inte bli en träningsblogg men några inlägg i veckan borde jag ändå kunna få till!

– Klara av en over head squat med 50 kg. Jag vet faktiskt inte hur rimligt eller orimligt detta mål är då jag PRECIS börjat öva på just over head squat. För er som känner att detta är kinesiska så är det alltså en knäböj med raka armar ovanför huvudet hållandes en skivstång. I dagsläget har jag bara testat på max 30 kg just för att jag känner att jag vill lära mig. 50 kg är kanske inte supermycket men det är ändå 20 kg mer än vad jag klarat nu så tror det kan vara ett rimligt mål i förhållande till hur mycket tid jag kan/vill lägga ner på det varje vecka.

– Ge boxning/thaiboxning mer tid i mitt träningsschema. Om det är någonting som verkligen ger mig energikickar utöver det vanliga så är det att fightas. Nu är jag verkligen en nybörjare som bara kört några pass men jag tycker det är sååå kul + att det är en riktigt effektiv och hård träningsform. Jag köpte faktiskt ett par boxningshandskar idag och nu känner jag mig riktigt taggad på att ge det här en ärlig chans. Vem vet, jag kanske är en naturbegåvning? 😉 Nej men det är verkligen en så mäktig känsla att känna sig stark på det sättet, att kunna slåss och lära sig sin kropp ut och innan.

– Klara av frivändningar på 55 kg. Ännu ett ”crossfitinspirerat” mål haha. Nej men jag känner verkligen att det är en övning jag tycker är rolig rent tekniskt. Det händer mycket men inte för mycket, gillar att man måste jobba med hela kroppen för att få den att funka liksom. Här har jag gjort mååånga frivändningar på 30 kg så tror absolut att jag kan klara av att göra en enstaka på rätt mycket högre. Men 55 är i alla fall en riktlinje, sen får vi se vad det bli. Bli bättre på frivändningar i alla fall! 🙂

– Träna mer utomhus i vår! Jag och Gustav har ju promenadsavstånd till Hammarbybacken och backintervallerna där är fan inte nådiga alltså. Jag vet att jag älskar att träna utomhus men känner oftare att jag har ”lite inspiration” när jag väl ska göra det. Jag får helt enkelt bara bli bättre på att komma på bra och roliga pass som funkar utomhus. Exempelvis; springa utomhus då och då i vår är verkligen något jag skulle vilja göra. Vet seriöst inte om jag sprang utomhus en enda gång 2018.. Eller okej någon gång men max 5.

 

Har ni några träningsmål för 2019?

Kommentarer

  1. Emma

    Har snöat in mig helt på konditionsträning, så just nu är det Vasaloppet som är i fokus. Sedan vill jag delta i 3 andra lopp i år, men vad det blir får vi se! Något löplopp iallafall.

  2. Linnéa

    Vill gärna att du skriver mer om träning och kost. Blir så glad och inspirerad av dina inlägg, de får mig att se till att träna och äta bra mat för min egen hälsas skull, istället för att göra det för utseende. Tack för det! <3

  3. Hanna

    Tips på utomhusträning: ladda ner försvarsmaktens app FMTK! Jättemånga olika pass och utan redskap så de går att köra på gräs/i skogen! Finns även konditions pass!

  4. Badmintontjej

    Tjena! Ett förslag på racketsport som jag verkligen tycker ni ska prova är badminton! Det är en av världens mest konditionskrävande sporter och en stor del av kroppen tränas. Får man till flytet spelet och har man spelat några gånger så man lär sig hur man flyttar sig på planen blir det sjukt jobbigt! (PS en badmintonsmash har kommit upp i nästan 500km/h, så det är ingen lugn sport vi pratar om)

×

Andrea Hedenstedt

Andrea Hedenstedt är en svensk influencer och inspiratör. Hon når hundratusentals unga kvinnor via sina kanaler varje vecka. Förutom bloggen är hon aktiv på Youtube, Instagram och även podden "Mathilda och Andrea". Andrea släppte sin första egna klädkollektion tillsammans med märket Na-kd i oktober 2017.

Powered by Cure - Influencer hosting