AllmäntTräning

Att springa utomhus i Januari

INNEHÅLLER REKLAM FÖR RUNACDEMY


I lördags var det som vanligt bootcamp-pass och som ni kanske märkt nu så har lördagspassen alltid varit lite annorlunda från de vanliga passen. En vision jag hade med bootcampet var att deltagarna skulle våga testa nya saker, utmana sig själva och helt enkelt hamna utanför sin comfort zone. Första lördagen körde vi yoga, andra hade vi kostrådgivning och nu var det löpning som stod på schemat. Halvvägs in i bootcampet, i slutet av Januari skulle vi alltså ge oss ut på väg vägarna för att löpa! Jag som bor rätt nära Liljeholmskajen och brukar promenera där vet att Runacademy finns där så i och med bootcampet frågade jag dom om dom ville gästa och dela med sig av sina kunskaper och tips. Som tur var så ville dom det! Vi hade besök av Petra och Hanna som tog väl hand om oss 🙂

Innan passet började så gick dom bara igenom lite grunder, till exempel att om man är en ovan löpare så är det viktigt att ta det lugnt då det är väldigt påfrestande för kroppen att springa. Man behöver därför inte ta i allt man har, för kung och fosterland på sina första löparpass. Det tror jag var skönt och lugnande för många att höra, löpning kan ju för många vara någonting lite läskigt. Jag hade tyvärr ont i halsen så jag kunde inte springa med men jag promenerade med och fick titta på passet, passade även på att ta lite snygga bilder då! 🙂

Om ni vill läsa mer om Runacademys löpargrupper kan ni klicka HÄR.


Runacademy har löpargrupper över heeela Sverige och anpassar alltid passen så att det passar alla. Vi delade upp oss i två grupper; nybörjare och lite mer vana löpare. Nybörjargruppen blandade promenad och jogg under uppvärmningen medan erfarna gruppen joggade vägen bort till Hagaparken. Perfekt ju!


Vi var inte full grupp men jag var så jäkla glad och stolt över tjejerna som tog sig dit. För många var det nog att ta sig långt utanför comfortzonen som dessutom var i kylan haha 🙂 Det gick alldeles utmärkt att springa i snön, det finns inget dåligt väder bara dåliga kläder som man brukar säga 😉

Det var verkligen SÅ fint i Hagaparken. Dit joggade i alla fall tjejerna och sen var det dags för intervaller!
Men först lite mer uppvärmning. Hanna och Petra gav superbra tips på uppvärmning just för löpning, bland annat höga knän, spark i rumpan, hur man aktiverade fötterna osv. Under detta passet kände jag verkligen; jag borde verkligen springa med sånna som kan när jag vill komma igång nu i vår. Det är så otroligt mycket enklare att följa instruktioner och få användbara tips än att bara ge sig ut själv på egen hand. Sen är det också SÅ mycket roligare att springa i grupp än ensam, tycker i alla fall jag.


Men alltså mina underbara tjejer <3 Så sjukt stolt över det här grymma gänget som kämpar på som satan tre gånger i veckan och alltid håller humöret uppe. Känner mig nästan lite ledsen över att halva bootcampet redan är över. Nu får jag fokusera på att få dessa tre veckor som är kvar att vara så roliga (och jobbiga hehe) som möjligt!


Intervallerna var baserade på tid och inte på distans, detta var något som Petra och Hanna tipsade om att utgå från; speciellt om man är nybörjare inom löpning. Strunta i distansen och hastigheten, börja med en tid att sikta på. Orka springa konstant i 10 minuter, sen 15, sen 20 osv. Eller som i detta fall; x antal sekunder med högre frekvens.


Såhär såg intervallerna ut:

Block 1
60 sekunders löpning, 60 sekunders vila x4

Block 2
45 sekunders löpning, 45 sekunders vila x4

Block 3
30 sekunders löpning, 30 sekunders vila x4

Block 4
15 sekunders löpning, 15 sekunders vila x4

Jag kommer definitivt ge mig ut på exakt ett likadant pass så fort jag blir bra i min hals. För mig som inte sprungit mycket alls under 2018 så tror jag att det är väldigt bra att fokusera just på tid och inte lägga någon onödig prestationsångest i det; det ska vara kul!


Jag blev så glad över att Hanna och Petra också pushade för det; det viktigaste idag är att vi ska ha kul. Som jag nämner ofta och kommer fortsätta göra; det är ju det som är hela poängen med träning. Att ha kul och må bra! Precis som med träning i allmänhet så kan man också hitta sin typ av löpning. Man kanske inte är den som gillar långdistans, testa då intervaller. Eller så gillar man inte fart utan håller hellre ett lägre tempo och är ute längre.


När gänget var klara så avslutade vi med high fives och hejarop. Det var så kul att höra hur vissa av deltagarna erkände att dom varit lite oroliga och skeptiska innan men sen när dom var klara tyckte att det hade varit så kul. Att dom var så glada över att dom vågade, kämpade och sen klarade av det! 🙂

Om ni vill läsa mer om Runacademys löpargrupper kan ni klicka HÄR.


När tjejerna var halvvägs igenom intervallerna så peppade jag dom med att det väntade en överraskning på dom på Wörkout till när dom var klara. Jag och Pischa har nämligen hört av oss till några samarbetspartners och frågat om dom ville skämma bort våra kära bootcampdeltagare; vilket många ville!


Så efter löparpasset ute i kylan så väntade välfyllda goodiebags på tjejerna!


Länkarna är reklamlänkar/affiliatelänkar

Rengöringssvamp – LÄNK // Lösögonfransar – LÄNK // Liquid Lipstick – LÄNK // Eos – LÄNK // Nagelkit – LÄNK // Duschtvål – LÄNK // Schampo – LÄNK // Balsam – LÄNK // Torrschampo – LÄNK // Brow gel – LÄNK//Skonsamma tofsar – LÄNK

Alltså hur lyxig goodiebag? Så nice ju! Perfekt med de små flaskorna med schampo, balsam och tvål; perfekt i gymväskan!

Kommentarer

  1. Ida

    Hej Andrea! Jättebra upplägg om intervallerna! Undrar om du har tips på någon bra app där man kan ställa in tidsintervallerna så man slipper att stanna/räkna på klockan hela tiden?

×

Andrea Hedenstedt

Andrea Hedenstedt är en svensk influencer och inspiratör. Hon når hundratusentals unga kvinnor via sina kanaler varje vecka. Förutom bloggen är hon aktiv på Youtube, Instagram och även podden "Mathilda och Andrea". Andrea släppte sin första egna klädkollektion tillsammans med märket Na-kd i oktober 2017.

Powered by Cure - Influencer hosting