AllmäntTräning

Bootcamp pass #11 – Tävlingsdags!

Imorse var det ÄNTLIGEN dags för mig att vara med på bootcampet igen. I lördags var det Runacademy som stod för coachningen och i tisdags mådde jag ju inte så bra och stannade hemma. Sjukt ändå att jag så snabbt började sakna det, tänk att det bara är två och en halv vecka kvar nu, känns ju sorgligt. Imorse var det i alla fal dags för det 11e passet vilket jag höll i (jag och Pischa kör lite varannat). Dagen till ära hade jag en liten överraskning till tjejerna och det blev en amrap-tävling.

Innan vi satte igång själva passet var det självfallet uppvärmning. Vi stretchade, joggade samt en annan rolig grej:

Tjejerna fick jobba två och två. En fick stå i en hög planka och en fick börja stående på marken bredvid. Den stående fick hoppa över den plank-ståendes ben två gånger för att sen krypa under. Detta fick kryparen göra tre gånger, sen bytta dom plats. Dom fick köra detta två omgångar var totalt. Det är jobbigare än vad man tror att hoppa och sen direkt krypa kan jag lova!

Här presenterar jag min lilla överraskning för grupp 1 vilket var att det äntligen var TÄVLINGSDAGS!!! Jag vet att många inte gillar att tävla, att det är förknippat med att jämföra sig osv vilket jag vanligtvis tycker att man inte ska göra. Men ibland kan det vara viktigt att gå utanför sin comfort zone och ha lite jävlar anamma 😉 Jag själv tycker oftast att det är väldigt kul att tävla och tävlar ibland även om det inte ens är en tävling haha.. Jag kände i alla fall att alla i grupperna lärt känna varandra nu, känner sig bekväma med varandra och sig själva i träningen så det var dags helt enkelt.

Tävlingen/passet var uppdelat i två stycken amraps. Amrap står för As Many Reps/Rounds As Possible. Själva konceptet är alltså att man ska samla så många rundor på angiven tid som möjligt. En amrap med burpees är alltså; gör så många burpees du kan på x antal minuter. I detta fall var det alltså två stycken olika amraps där båda var 12 minuter långa. Alla var indelade två och två och man jobbade en i taget även kallat ”you go – I go”. I rummet ställde vi upp koner på ena sidan samt andra sidan cirka 6-7 meter bort. På ena långsidan var vänt-stationen och därifrån börjar alla utmaningen. En i paret började alltså jobba och en börjar med vila. När den personen som börjat gjort klart alla tre övningar för amrap 1 och kommer tillbaka till sin station/kompis så är det kompisens tur att köra.

AMRAP 1:
RUN – BURPEE, BURPEE – RUN
8 GTOH 10 kg
8 UTFALLSHOPP

Förklaring:
Första punkten är precis som den låter, från ena sidan av rummet till andra sidan ska man springa för att göra 2 burpees innan man fick vända tillbaka. I och med att det var tävling var det viktigt att man sprang bakom konerna hela vägen samt gjorde korrekta burpees. När man gjort två burpees sprang man tillbaka mot sin kompis för att göra 8 st ground to over head med viktplatta på 10 kg. En GTOH är som ett marklyft med vikten framför sig, ner i marken för att sen lyfta upp den, sträcka på sig och lyfta vikten över huvudet. Efter det gjorde man 8 stycken utfallshopp, alltså fyra per ben. När man gjort klart sitt åttonde utfallshopp så var det bara för kompisen att spriiiiiinga iväg mot sina två burpees.

När BÅDA tjejerna gjort sitt varv hade paret tillsammans samlat ihop ett varv. Målet var nu att samla ihop så många hela varv som möjligt på 12 minuter. Efter 12 minuters jobb så var det dags för 2 minuters vila innan det var dags för:

AMRAP 2:
RUN – BURPEE, BURPEE – RUN
6 KB SWING 12 kg
4 BURPEES

Förklaring: 
Även i AMRAP 2 så körde vi sprint + burpees och det fungerade alltså på exakt samma sätt som jag beskrev tidigare. När man kom tillbaka till sin kompis som förhoppningsvis stod och hejade på en så var det dags för 6 stycken kettelbell swingar. Det är precis som det låter en swing, man håller vikten mellan benen med raka armar och pushar den framåt och uppåt med hjälp av höften. I och med att det var tävling så skulle alla ha samma vikt och då tog jag 12 kg för att det skulle passa alla. Är man helt nybörjare borde man börja lättare men dessa tjejer kan sina swingar nu ska ni veta haha! Efter den sjätte swingen fick dom avsluta med fyra burpees innan deras kompis fick springa iväg.

Efter 12 minuter av denna var det dags att räkna ihop sina varv (obs endast hela par-varv räknades) och sen korades ett vinnarpar i 06.30-gruppen och ett par i 07.30-gruppen. Alla kämpade SÅÅÅÅ bra och det var så kul att se hur alla pushade sig själva för tävlingens och lagkompisens skull. De vinnande paren fick varsin goodiebag från mig 🙂 Jag hoppas att mina förklaringar inte var allt för otydliga haha, ni borde verkligen testa detta pass tillsammans med en kompis. Riktigt flåsigt och svettigt kan jag lova er!

Kommentarer

×

Andrea Hedenstedt

Andrea Hedenstedt är en svensk influencer och inspiratör. Hon når hundratusentals unga kvinnor via sina kanaler varje vecka. Förutom bloggen är hon aktiv på Youtube, Instagram och även podden "Mathilda och Andrea". Andrea släppte sin första egna klädkollektion tillsammans med märket Na-kd i oktober 2017.

Powered by Cure - Influencer hosting