AllmäntTräning

Träningspass: Emom cirkel

 
I lördags var det yoga på schemat för vårt kära bootcamp. Jag och Gustav kände oss lite rastlösa på fredagskvällen och slängde därför ut frågan om det fanns något intresse för ett pass innan yogan och det var 8 starka tjejer som tog sig dit. Så kul ju! Man märker verkligen hur många i gruppen utvecklas och fattat tycke för träningen, det är mäktigt att se och få följa med på den resan. Gustav hjälpte mig sätta ihop en härlig emom-cirkel som sammanlagt tog 36 minuter inklusive vila.

Såhär såg själva passet ut! Det var fyra stationer som innehöll två övningar man varvade mellan. För er som inte känner till ”EMOM” så är det en typ av intervallträning där man har ett visst antal reps att göra per minut. Så på första stationen så ska du antingen göra 15 boxjumps eller 20 russian twists (du och din kompis kör varannan övning) på en minut. Är du klar med dina 15 boxjumps på 30 sekunder får du vila 30, är du klar på 40 sekunder får du vila 20 sekunder osv. När nästa minut börjar ska du vara klar och bytt plats med din kompis för att köra nästa övning. Så alla tjejerna var indelade två och två och var på varje station i 8 minuter innan det var dags att byta. Mellan stationerna hade dom en minuts vila. Angående 10 cal rodd så är det endast ett sätt att mäta på rodd/airbike osv vilket är populärt inom crossfit, det är inte vad du själv bränner. Övningen jag kallat spiderman-hopp vet jag inte riktigt vad den heter egentligen haha.Tänk er som mountain climbers fast ni hoppar fram med foten bredvid handen, landar och hoppar tillbaka med höger ben för att komma fram med vänster ben. Som mountain climber-hopp typ!

Den mest utmanande stationen var definitivt rodd + burpees. Att ro 10 kcal tar cirka 30-45 sekunder i högt tempo, lite beroende på hur hårt och snabbt du tar varje drag. Man kan annars göra en testomgång och bestämma x antal meter man vill uppnå. Det är en smaksak. Att göra 6 burpees kan låta lite för någon som är van vid att träna med i kombo med rodd i högt tempo i åtta minuter blir det riktigt, riktigt jobbigt.

Tjejerna kämpade på så JÄVLA bra och alla var överens om att det var ett riktigt bra och jobbigt pass. Värm upp ordentligt innan, sen är det bara att tuta och köra detta upplägg själv eller tillsammans med någon annan. I och med att man kör varannan övning så hinner man liksom inte riktigt tröttna och då känns det som att tiden går fortare. Självklart jobbigt för kroppen men lite skönare för psyket 🙂 Är man nybörjare när det kommer till träning skulle jag rekommendera att skala ner detta upplägg lite, kanske köra följande per minut istället:

– 10 box jumps, 15 russian twists
– 7 cal rodd, 4 burpees
– 20 spidermanhopp, 8 armhävningar
– 10 KB swing, 10 rygglyft

Man får bara testa sig fram helt enkelt. Det ska ju vara utmanande för en själv, men det är också viktigt att utgå ifrån sig själv och sina förutsättningar. Alla kommer från olika träningsbakgrunder och det är därför viktigt att fokusera på sin egen prestation utifrån vad man redan kan och vart man är påväg.

Happy sweating! 🙂

Kommentarer

×

Andrea Hedenstedt

Andrea Hedenstedt är en svensk influencer och inspiratör. Hon når hundratusentals unga kvinnor via sina kanaler varje vecka. Förutom bloggen är hon aktiv på Youtube, Instagram och även podden "Mathilda och Andrea". Andrea släppte sin första egna klädkollektion tillsammans med märket Na-kd i oktober 2017.

Powered by Cure - Influencer hosting