AllmäntTräning

THE ACID EFFECT

INNEHÅLLER REKLAM FÖR ACID TRAINING


I lördags var det dags för det näst sista bootcamp-passet och jag måste verkligen erkänna att jag börjar känna lite separationsångest. Dom här veckorna har varit så roliga, peppiga och utmanande och jag är fasen inte redo för att det ska vara över ännu. Men det börjar bli dags att släppa fågelungarna från boet så att säga, alla har verkligen utvecklats något enormt under dessa veckor. Inför bootcampet så pratade jag och Pischa om vikten av att våga utmana sig själv, gå utanför sin comfortzone osv. Därför tog vi hjälp av Runacademy för löpning, Catja Divjak för yoga och nu Anders på Acid Training för den ultimata konditionsträningen.

 Jag som testat Acid Training flera gånger via Bruce vet ju exakt hur utmanande och givande deras pass är. Man tränar utifrån sin egna maxpuls med hjälp av pulsband och det gör man på olika stationer. Passen kan vara upplagda på lite olika sätt men vi körde följande; stakmaskin, cykel, styrka, löpning och roddmaskin. Det var alltså fem stationer totalt och man var på varje station i tio minuter, en minuts vila mellan. Så 54 minuter var passet och vi pushade oss till max!

Jag fick kontakt med Anders på Acid och han har varit så himla hjälpsam och samarbetsvillig i detta. Så jäkla schysst av honom att låta oss komma och hälsa på. Förutom passen på Acid så jobbar han med online coachning som personlig tränare, ni kan kika in hans hemsida HÄR. Det är verkligen så himla smidigt med online coachning! Här ovanför ser ni Anders visa övningar på styrkestationen, vi körde knäböj, upphopp, armhävningar, långsamma mountainclimbers, jägarvila och burpees.


När du räknat ut din maxpuls (finns lite olika formler för det, googla!) så är det bara att köra. Det upplägget vi hade i lördags såg ut såhär på varje station:

2 minuter i grön zon
2 minuter i gul zon
1 minut i röd zon
x 2

Om jag inte minns helt fel nu så representerar grön zon över 70% av din maxpuls, gul över 80% av din maxpuls och röd zon är när du når 90% eller mer av din maxpuls. Så i lokalen finns det tv-skärmar som visar vart varje pulsbandsbärare ligger till i puls. Jag som hade pulsband nummer 10 kikade alltså hela tiden på mätaren för nummer 10. Högst upp i bilden under ser ni en sån skärm och där ser ni att de flesta tjejerna låg i gul zon när bilden togs, dvs mellan 80-90% av sin maxpuls.


Det jag tycker är så nice med konditionsträning med pulsen som utgångspunkt är att den är så individuell. Alla har inte samma maxpuls och därför är det så mycket bättre att utgår ifrån den om man verkligen vill utvecklas konditionsmässigt, inte hastighet eller antal meter.


Bilderna är tagna från grupp 2’s pass, jag körde tillsammans med grupp 1 och blev verkligen HELT slut. Halvvägs in i passet tänker jag alltid ”nej jag kommer inte klara det här, det är så jobbigt” men man gör ju det. Känslan efteråt är verkligen oslagbar och det var SÅÅÅÅ roligt att se och höra att tjejerna också tyckte det. Alla var så positiva och glada efteråt trots att man var så trött och slut. Att vara på samma station i tio minuter tycker jag är perfekt, du hinner ta ut dig ordentligt men du hinner inte riktigt tröttna. Mina favoritstationer är löpbandet som man springer igång själv samt stakmaskinen!
Alla var så sjukt duktiga och jag blev riktigt stolt. Exakt alla lyckades komma upp i röd zon någon gång under passet vilket är riktigt bra jobbat då kroppens muskler ofta kan bli trötta innan man kommit upp i max. Riktigt starka tjejer alltså! Jag är riktigt peppad på att köpa mig ett eget pulsband nu faktiskt, har man koll på sin puls kan man ha ännu bättre koll på hur man ska lägga upp sin träning för att orka längre. Eller om man vill se svart på vitt hur långt man har kvar till max, jag skulle kunna känna mig helt slut men ändå ”bara” ha nått 87% av min maxpuls när jag vet att jag kan nå hela vägen till 92-93% ungefär.

Stort tack till Anders och Acid Training som ligger på Tegnergatan 18 här i Stockholm. Ni kan besöka Acid genom att köpa klippkort eller om ni har Bruce-medlemskap 🙂 Ni måste testa detta någon gång för jag kan lova er att det är en riktig upplevelse! Jag pushade mig själv på ett heeeelt annat sätt än när jag tränat konditionsträning tidigare.

Kommentarer

×

Andrea Hedenstedt

Andrea Hedenstedt är en svensk influencer och inspiratör. Hon når hundratusentals unga kvinnor via sina kanaler varje vecka. Förutom bloggen är hon aktiv på Youtube, Instagram och även podden "Mathilda och Andrea". Andrea släppte sin första egna klädkollektion tillsammans med märket Na-kd i oktober 2017.

Powered by Cure - Influencer hosting