AllmäntFrågor & SvarTräning

Svar på era instagramfrågor om träning! del 1


Berätta om ett av dina senaste pass som du tyckte var riktigt roligt!

Svar: Då måste jag nog berätta om det pass jag och Gustav körde på Vici Athletics (en riktigt bra och fin crossfit-box). Efter rörlighet och uppvärmning så var det ett upplägg som gick ut på att man skulle köra ett varv av tre olika övningar, sex gånger. Detta skulle man försöka göra i en så jämn takt som möjligt, alltså försöka få alla sina varv på ungefär samma tid men ändå försöka ha en så bra tid som möjligt. Det är riktigt utmanade att känna sin kropp på det sättet att redan under första varvet försöka förstå hur hårt man kan gå ut för att inte köra slut sig. Som ni ser på bilden ovanför så kallade dom det för ”shut down”, man hade 4 minuter på sig att genomföra övningarna. Blev man klar efter två minuter hade man två minuters vila till det var dags att sätta igång igen. Som ni ser så sprang jag mitt första varv på 1.55 minuter, nästa på 1.47, 146, 143, osv. Jag tog det lite för långsamt första varvet kände jag direkt men jag ville inte gå ut för hårt och sen tappa för varje varv.

12 Dumbbell snatch
12 Burpees over dumbbell
12 x 10 meter shuttle runs

Min taktik var att försöka göra mina snatches riktigt fort då jag vet att jag blir ordentligt trött och andfådd av sådär många burpees. Jag tycker att passet var riktigt jobbigt och kul, det är alltid roligt att behöva lyssna på sin kropp men samtidigt pusha den.

Roligaste träningsformen just nu?
Svar; Hmm.. Om jag bara får välja en så skulle jag nog säga att jag tycker att de crossfit pass vi kört på sista tiden har varit det absolut roligaste. Annars tycker jag det är superkul med kampsport/kampsportsinspirerad träning. Vi kör en del fysträning på kampsportsklubbar med lite lätt boxning vilket jag tycker är riktigt roligt. Det är sjukt kul att boxas, fler borde våga testa det! Men om jag får välja en sak just nu; crossfit.

Var köper du dina träningskläder?
Svar: Väldigt olika! Jag har saker från Adidas, Nike, Reebook, Soc, H&M osv osv. Jag köper dom på Stadium, Zalando, Nelly osv.

Hade du Bruce innan du blev ambassadör för dom? Hur tycker du det funkar om man får be dig att vara HELT ärlig!
Svar: Ja det hade jag! Jag skaffade Bruce i våras och använde mig av deras tjänst i lite mer än ett halvår innan vi inledde ett samarbete. I början var det lite ovant att inte bara gå till ett och samma ställe hela tiden (som jag gjorde med mitt gym innan) men jag märkte snabbt att jag tyckte det var SÅ roligt. Jag kände också att det var utvecklande för mig som person att testa nya saker, befinna mig i nya miljöer osv. Jag kan 100% ärligt talat säga att jag tycker att träningen blivit SÅ mycket roligare sedan jag började träna med Bruce.

Hur har du fått din träningsmotivation? (bli min PT helst igår haha)
Svar: Alltså just nu skulle jag inte säga att jag behöver motivera mig själv speciellt mycket när det kommer till träningen. Jag tycker att det är så genuint roligt och ser fram emot det varje dag, jag vet att det kan låta helt sjukt för det lät sjukt i mina öron när någon sa sånt för några år sedan. Alltså jag var verkligen en sån som ba ”folk som säger att dom älskar att träna och tycker att det är kul LJUGER” hahaha. Men så fel jag hade! Men om jag tänker tillbaka för typ två-tre år sedan när jag hade haft en längre period där jag inte tränat alls och ändå kände att jag ville sätta igång igen: Jag kände mig för första gången i mitt liv svag. Jag kände att min kropp var svag, mitt psyke var svagt och jag var trött. Att gå i längre trappor var verkligen ansträngande, tyckte att det var svinjobbigt att springa till bussen och massor av sånna där vardagssaker påminde mig bara om hur svag jag blivit. Precis lika mycket som jag älskar känslan av att vara stark och uthållig HATADE jag den känslan. Det som motiverade mig vad att ta hand om mig själv, ta hand om min kropp som faktiskt är mitt hem. Det jag inte visste då var vilken enorm positiv påverkan det skulle ha på mitt psyke.

Jag ser träningen som något roligt men också som någonting helande, uppbyggande och förebyggande. När jag är femtio år gammal vill jag känna mig så stark jag bara kan göra. När jag bär mitt första barn vill jag klara av den graviditeten så bra jag bara kan och när mina barn vill att jag ska bära dom vill jag göra det med en stark och ståtlig hållning. Träningen för mig har verkligen successivt vuxit till att bli ett helhetsperspektiv på hur jag vill leva och må, nu och i framtiden.

Om du undrar mer om motivation när jag väl är på ett pass och kör i stunden så motiverar det mig jättemycket att träna tillsammans med någon eller flera. Det är sååå mycket roligare än att träna själv tycker jag. Står Gustav och hejar på mig medan jag är påväg att ge upp, då kämpar jag lite till än om jag hade varit ensam. Det är också så jäkla motiverande och givande att övervinna sitt egna psyke, att låta positiviteten vinna över negativa tankarna. Det är liksom personlig utveckling next level att känna att man själv bestämmer över sin kropp och sina tankar.

Hur ska jag börja känna mig säker på gymmet?
Svar: Detta är faktiskt en av de vanligaste frågorna jag fått. Hur går man från osäker till säker? Vart börjar man om man aldrig tränat annat än lagsport? Vad gör man första besöket på gymmet? Det här är verkligen svårt och det är en fråga som inte har ett svar som funkar för alla. Jag hade lyxen att kunna unna mig själv PT-timmar, wow vad det stärkte mig mentalt och fysiskt. Jag precis som många andra kände liksom att jag inte ens visste i vilken ände jag skulle börja, jag orkade ingenting och kunde ingenting; då passade en PT riktigt bra. Alla kan eller vill inte lägga pengarna på en PT men då finns det lite andra vägar man kan underlätta för sig själv. Man kan exempelvis anmäla sig till ett bootcamp likt det jag och Pischa haft nu i sex veckor. Där tränar man tillsammans med samma tränare och personer under en längre tid på samma ställe. Du får uppföljning, upprepning och får ofta mer uppmärksamhet och hjälp än vid vanliga gruppass.

Annars tycker jag att man kan be om hjälp av en mer van och kunnig kompis. Och förresten, kom ihåg att man kan träna på hundra olika och andra sätt än att bara gå till ett vanligt gym. Jag tror bara att det är så himla viktigt att inte vara så hård mig sig själv. Går man omkring där på gymmet och börjar tänka ”fan alltså.. jag vet inte om jag ens gör rätt eller vart jag ska börja”. Försök då möta med att det är HELT okej. Ingen är väl proffs, speciellt inte om man är nybörjare. Var snäll mot dig själv, jag tror att mycket osäkerhet tyvärr sitter i att man är för hård mot sig själv.

Om man vill kan man ju förbereda sig lite hemifrån genom att kolla youtubeklipp eller läsa på lite om olika övningar. På så sätt kanske man känner sig förberedd och mer redo när man väl kommer till gymmet vilket kan vara skönt. Annars är det super att gå på gruppass. Kom ihåg; alla gick på det där passet första gången någon gång. ALLA är nybörjare till en början.

Har du några tips på magövningar? Ska hålla i ett styrkepass snart med fotbollen.
Svar: Jo men jag har några favoriter! 🙂 Om mina förklaringar är för dåliga är det bara att googla på namnen haha 😀

Knees to elbow – Man hänger i en rigg med raka armar och raka ben. Sen ska man dra knäna så högt upp man kan och orkar. En jobbigare och svårare variant av denna är så kallade ”toes to bar”. Då ska man få upp tårna hela vägen till riggen. Det har jag bara lyckats med en gång så jag kör knees to elbow.

Russian twists – Man sätter sig på rumpan med upprätt rygg och fötterna i luften. Sen håller man i en vikt med båda händerna som man för från sida till sida av rumpan.

Pilates ball knees to elbow – Man står i en hög planka med fötterna på en pilatesboll. Sen drar man försiktigt in fötterna mot magen för att sen gå tillbaka mot utsträckt läge.

Plankan med kick – Stå i en vanlig eller hög planka och dra sedan upp ett ben i taget mot armbågarna/händerna.

Alternerande hältouch – Ligg på rygg med fötterna in till rumpan drygt axelbrett i sär. Cruncha sedan upp överkroppen som i första delen av en sit up men istället för att fortsätta uppåt så ska du med höger hand nudda höger fot, sen vänster hand mot vänster fot. Bränner som FAAAN.


Vad gick du på för sporter när du var liten? Hur länge spelade du fotboll?

Svar: Jag testade rätt mycket olika men det jag gick på under en längre tid var friidrott, fotboll och innebandy. Jag spelade fotboll från att jag gick i sexårs till och med ettan på gymnasiet om jag inte minns helt fel. 🙂

Hur ska man träna för att få en tight kropp?
Svar: Även om jag inte kommer svara på din fråga så ville jag ändå ta med den här frågan för att göra lite av ett statement och förklara lite hur jag tänker. Man FÅR självklart ha utseende inriktade mål med sin träning men i och med att jag själv inte vill ha det samt inte vill uppmana det till det så är detta ingen fråga ni kommer få några tips kring här hos mig. Jag känner att det finns tillräckligt (läs: alldeles för många) profiler som fokuserar så sinnessjukt mycket på kombinationen av träning och utseende och det är verkligen det sista jag vill göra. Inte bara för min egen skull men också för er som läser. Anledningen till att jag skriver mer om träning nu är för att jag verkligen kommit fram till att jag vill förmedla glädjen man kan hitta i rätt träningsform; inte hur du får din mage eller rumpa att se ut på ett visst sätt. <3

Kommentarer

  1. I

    Älskar det här inlägget! Du verkar ha en sån bra och hälsosam syn på träning och det smittar av sig på mig! Du inspirerar också mig, tack! Har du tips på ryggövningar för den nedre delen av ryggen?

  2. Amanda

    Du får säkert höra detta varje eviga dag men måste få berömma dig för träningsglädjen du sprider!! Jag är 20 år och har ”gymmat” i ett par år. Jag gick till gymmet och körde de övningar man ”ska”. Jag ville få en större rumpa och mer kvinnligare kropp. Jag började läsa dina träningsinlägg och kände inte alls igen mig. Jag kände varken glädje, självförtroende eller endorfiner efter träningen. Det ända jag tänkte var att jag ”bara” lyfte x antal kilo i marklyft och att jag inte alls såg ut som ”alla andra”, mer som en 8-årig spinkig pojke.. Dina inlägg fick mig dock att ifrågasätta mig själv och varför jag tränar.. är det värt att gå till gymmet 5 gånger i veckan bara för att man ska det men man får ut noll av det. NEJ, träning ska vara kul förmedlar du i din blogg. Och fan vad kul det kan vara!!Jag har nu tack vare din blogg hittat min form av träning där mitt enda fokus ligger på välmående, hälsa och ren jävla glädje. Jag behöver inte prestera för någon annan, jag gör detta endast för min skull. Tack Andrea!! För ärligt talat har detta tankesätt förändrat mitt liv och fått mig att kämpa mot min depression!

  3. Elvira

    ASSÅ ANDREA! Energin du sprider. Det gör mig glad tamefan ända in i själen att du förmedlar ett så fint budskap i samband med träning. Du är så jäkla grym! Tack för det!

  4. Aurora

    Älskar din ”nya” inställning till träning! Jag blir så glad och inspirerad av att läsa om alla pass du testar. Det är skönt att kunna läsa om träning på ett sätt som fokuserar på de roliga med träning, inte bara prestationer och ”fitnessgoals”.

×

Andrea Hedenstedt

Andrea Hedenstedt är en svensk influencer och inspiratör. Hon når hundratusentals unga kvinnor via sina kanaler varje vecka. Förutom bloggen är hon aktiv på Youtube, Instagram och även podden "Mathilda och Andrea". Andrea släppte sin första egna klädkollektion tillsammans med märket Na-kd i oktober 2017.

Powered by Cure - Influencer hosting