AllmäntFrågor & SvarTräning

Svar på era instagramfrågor om träning! del 2

Har du olika dagar där du tränar olika delar av kroppen eller hur lägger du upp din träning?
Svar: Nej faktiskt inte. I och med att jag typ aldrig gymmar så tränar jag nästan alltid hela kroppen (i alla fall flera delar av den). I dagsläget har jag liksom ingen plan med träningen så utan bokar in det jag tycker verkar kul. Sen försöker jag tänka på att inte köra styrka flera dagar i rad, boxning flera dagar i rad osv.

Kan inte du lägga upp ett träningspass för hela kroppen där man inte behöver vara på ett gym?
Svar: Jag har skrivit ett inlägg om att träna helt utan redskap vilket passar in bra på det du efterfrågar 🙂 HÄR hittar ni det.

Bästa tips för att få ihop veckan med allt vad det innebär och hinna träna 5-6 gånger.
Svar: Nu vet jag att jag tjatar lite och att vissa saker blir upprepande MEN: Börja med att hitta en träningsform du verkligen tycker är rolig. Självklart är träning oftast jobbigt men den ska vara kul samtidigt. Det är det första steget för tycker man inte att något är kul då är det ganska naturligt att man inte väljer att prioritera in det i sitt schema liksom. Men jag brukar tycka om att boka upp pass för ungefär en vecka framöver vilket blir cirka 5 pass för mig. Vet jag redan på torsdagen att jag ska träna xxx på tisdag så blir det liksom bara naturligt att göra det, ska jag istället varje dag ställa frågor som ”Ska jag träna idag? När ska jag träna idag? Vad ska jag tränar idag?” så blir det lite för många moment som ofta gör en (mig) otaggad. Är det istället redan inplanerat sedan en tid tillbaka och jag är inställd på det blir det enklare att se fram emot det. Jag och Gustav tränar nästan alltid tillsammans och det gör vi oftast direkt när han slutar jobbet vilket han gör 16.30-17.30 någon gång. Ska man hem emellan osv känns det som att det dras ut så mycket på tiden och man blir inte klar förens sent med både träning, middag och dusch.

Och sen vill jag bara åter igen påminna om att man ska utgå ifrån sig själv och enbart utifrån sig själv. Om man känner att man inte får till 5 dagar i veckan så kanske det har att göra med att man inte riktigt vill skapa den tiden för träning. Det är HELT okej. Bara för att jag exempelvis tränar så ofta betyder det inte att det är något att utgå ifrån eller att sikta emot. Vad känns bra för dig? Vad är lagom för dig? Hur ofta känner DU är lagom i den vardagen du har? Utgå från det och ingenting annat.

Hur ser en normal träningsvecka ut för dig?
Svar: Jag skulle knappt kunna säga att jag har en ”normal” träningsvecka i och med att vi varierar vad vi gör så himla mycket. Nu i Februari har ju jag och Gustav som mål att testa 20 olika ställen så då blir veckorna väldigt varierade. Men på ett ungefär: två högintensiva crossfitinspirerande pass, två yogapass och sen ett kampsportspass typ. Men det är som sagt lite olika.

Har du några mål med träningen?
Svar: Hmm inga stora mål förutom att jag vill skapa dom bästa förutsättningarna för mig själv för att må så bra som möjligt. Jag vill fortsätta ha kul och känna att jag utvecklas men om jag ska vara lite mer konkret så vill jag under 2019 fokusera mer på styrka, mer crossfit och mer boxning än vad jag gjort tidigare. Inte mer i antal pass men mer ordentligt typ. Jag vill bli starkare, jag vill klara av tyngre frivändningar, knäböj och mark samt känna att jag behärskar boxningen bättre. Sen vill jag också bli ännu bättre på stretching och rörlighet.

Får du aldrig ont någonstans? Tex ryggen, knäna osv?
Svar: Nej typ inte alltså. Jag får ont när jag inte tränat på länge och då får jag ont i ryggen. Men så länge jag håller i gång så mår min kropp oftast väldigt bra. Kan få lite ont i mitt högra knä ibland, är lite sne vilket också har med ryggen att göra.

Undrar om du tar proteinpulver! Och här hur var isf? 🙂
Svar: Nej det gör jag inte. Eller jo!!! Hampaprotein i min smoothie på morgonen!

Hur tänker du kring mat och träning? Hur får du rätt balans?
Svar: Jag har skrivit ett långt inlägg om kost och hälsa – LÄNK

Brukar du ha vilodagar?
Svar: Ja självklart. Alla som tränar behöver återhämta sig och låta kroppen vila, det är superviktigt. Vissa dagar gör jag absolut ingenting och vissa dagar kör vi yin yoga som är en väldigt lugn yogaform.

Topp tio favoritövningar?
Svar: Alltså detta är ju sjukt svårt just i och med att jag träna väldigt olika samt på olika ställen osv. Men några övningar jag gillar att göra är:
– KB Swing
– Burpees (ni ba men vad är du för sjuk människa??)
– Box jumps
– Rep
– Thrusters
– Hip thursters
– Devils press
– Situps + boxning
– Wallballs
– Slamballs

Vet att du var lite inne på att gå en PT-utbildning. Hur går dina tankar kring det idag? 
Svar: Jag har ju gillat att träna väldigt länge men inte förens nu i och med bootcampet så har jag fått testa på att jobba med träning. Alltså det har verkligen varit så SJUKT roligt. Så en PT-utbildning står verkligen högt upp på listan över saker jag vill göra.

Hur gör man för att orka träna tidigt på morgonen? Vill börja men är alltid såååååå trött 🙁
Svar: Tanken på en helt ledig kväll kan motivera mig riktigt mycket. Det är SÅ skönt att få hela hemmakvällar med middagslagning tillsammans, häng i soffan osv. Om man vill få in morgonträningen så handlar det om att göra det till en rutin. Man vänjer sig efter ett par veckor, det är bara att kämpa sig upp – just do it.

Hur tycker du att man ska tänka för att försöka slippa tankar kring utseende och ideal i kombination med träning?
Svar: Ett tips jag verkligen vill att ni som känner att ni har problem med detta gör: lämna gymmen. Nu kanske några av er ba men Andrea??? Hur ska vi träna då?? Det finns SÅÅÅ många sätt att träna som inte är på klassiska gym. Let’s be honest, det är mycket utseendefixering på gym. På vissa mer och andra mindre såklart. Våga ta er till ett kampsportsgym eller en crossfitbox, där bryr sig INGEN om hur dom ser ut när dom tränar. Där är man för att kötta på ordentligt, inte för att stå och spegla sig. Det är sjukt befriande att träna i sånna miljöer om man själv känner att man har svårt att koppla bort sånt. Försök också tänka på vad du får för intryck av sociala medier samt kompisar. Du kanske behöver avfölja vissa konton samt säga till vissa kompisar att dom inte behöver prata om mat-utseende-träning tillsammans/inför dig. Försök tänka som med det mesta, omge dig i miljöer och tillsammans med människor som får dig att må bra. Hitta likasinnade kompisar att träna tillsammans med och peppa varandra <3

Mina glada bootcamp-tjejer <3

Kommentarer

  1. Anna

    Men alltså du är en så inspirerande människa! Älskar verkligen när du skriver om träning, du gör det så himla bra.

    Håller med dig om att det kan vara mycket utseendefixering på gym, där jag tränar har dom precis köpt in en våg för 20 000kr som står inne på gymmet framför en spegel… Och ja, jag kommer att börja träna någon annanstans istället

  2. Emma

    Hej!
    Jag har ett minne av att du älskade märkesväskoe tidigare. Vad tycker du om det i dagsläget? Vill du behålla eller sälja dom du har? Vill du köpa fler eller är det ett intresse du lämnat bakom dig?
    Kraaam! Tack för en så mysig blogg 🙂

  3. Anonym

    Hej! Nu när du och Gustav provar så många olika träningssätt så vill jag bara tipsa er om poledance! Det kan låta lite skrämmande hehe men det är sååå kul och framför allt jobbigt!! Det finns olika sorter, vissa klasser där man tränar mer dans och vissa mer styrka. Bara ett tips från mig för har äntligen hittat min grej inom träning! Tycker det är såå roligt att läsa dina inlägg om träning och mår alltid bra av det. Kram <3

×

Andrea Hedenstedt

Andrea Hedenstedt är en svensk influencer och inspiratör. Hon når hundratusentals unga kvinnor via sina kanaler varje vecka. Förutom bloggen är hon aktiv på Youtube, Instagram och även podden "Mathilda och Andrea". Andrea släppte sin första egna klädkollektion tillsammans med märket Na-kd i oktober 2017.

Powered by Cure - Influencer hosting