AllmäntTexterTräning

Varför jag älskar yoga

”Hej Andrea! Jag har lagt märke till att du börjat yoga det senaste halvåret och jag undrar vad du känner att yogan givit dig? Har du några yoga-tips eller liknande? Skulle bara vara kul att läsa om din yogaupplevelse hittills. Tack för en grym blogg”

Den här kommentaren fick jag för några veckor sedan och har helt glömt bort att svara på den så jag tar det här i ett blogginlägg då jag tänker att det kanske är fler som undrar + att jag vill att fler ska veta just vad yogan givit mig för det är SÅ mycket positivt. Jag tänker att jag kan dra lite snabbt ur mitt egna perspektiv och erfarenhet, sen kan jag dra lite fakta om yoga som kan vara nice att veta. Jag har ju då sagt att jag vill börja yoga länge, jag vet inte hur många år ni har kunnat läsa om det här i bloggen att ”i år, 2016 då ska jag börja yoga!” osv osv. Under flera år har jag ju ändå känt att jag behöver någonting lugnt i min vardag, någonting som får mig att koppla av, koppla bort och vända blicken inåt mot mig själv. Att komma i kontakt med sitt sanna jag är inte det enklaste, speciellt inte i det västerländska samhälle vi lever i där allt handlar om prestation, fart, karriär, pengar, saker osv osv. Inom yogan pratar man ju om Yin och Yang som ni säkert redan känner till. Yin representerar det feminina, det mer passiva och lugna medan Yang representerar det mer aktiva, manliga. I vårt dagliga liv utsätts vi för väldigt mycket Yang, det händer mycket hela tiden och det är sällan vi går ner i varv och bara känner.

Innan jag började yoga mer ofta i höstas så hade jag testat yoga några få gånger och då hade jag testat bland annat vinyasa och hatha yoga. Jag kan gilla vinyasa ibland, hatha yoga är (än så länge) inget för mig. Någonting man måste läsa på lite om är nämligen alla olika former av yoga det finns, dom skiljer sig nämligen mycket från varandra. Idag praktiserar jag nästan enbart yin yoga och det kan jag verkligen säga har förändrat mitt liv och mitt mående. Yin yoga är som ni kan tolka av namnet en lugn yoga. Det jag verkligen fastnade för just när det kommer till yin yoga var det meditativa. Inte bara är det otroligt bra för kroppens bindväv, det är sååå bra för psyket, för själen. Du håller varje position i 3-5 minuter vilket kan låta skrämmande men det är inga fysiskt ansträngande positioner, majoriteten av alla görs liggande eller sittande på mattan och fokuset ligger på att komma åt stretch i bindväven. Du ska inte dra eller pusha dig själv, du ska enbart låta gravitationen göra sitt.

Det jag tycker är fint med just yin yogan är att det egentligen inte finns några rätt eller fel. Man kan inte bli bättre på yin yoga än någon annan, för allt handlar om att hitta in i positionerna på så sätt så det känns bra för just dig. Om man är en klass på tio personer som ska göra ”svanen” så kommer den förmodligen se helt annorlunda ut i rummet. I yin yogan finns det liksom inga regler utan mer rekommendationer att utgår ifrån. Till skillnad från vissa andra yogaformer så är detta en väldigt återhämtande praktik, du blir aldrig svettig eller liknande. Så detta passar perfekt för mig en dag då jag inte vill träna, det finns också yoga som är väldigt jobbig för musklerna, balansen osv.

Jag kör yin yoga på: Yin & Yang Yogastudio, Bikram Östermalm, Shakti Slussen, Shakti Mariatorget och Altromondo Yoga

Följande information är tagen från Yogobe.com

FÖRDELAR MED YIN YOGA
Stillar kropp och sinne

Kompletterar övrig yogapraktik och träning

Enkelt att utföra, passar alla

Mycket avslappnande

Minskar stress och oro

Bidrar till en större medveten närvaro

Ökar rörligheten i leder

Skapar ett inre lugn

Ökar flöde av energi och livskraft, prana

Nedan är också taget från yogobe.com

– Yinyoga ger djupgående “release” och rörlighet. Om yangyoga, alltså de mer dynamiska formerna av yoga, arbetar med din strukturella stabilitet det vill säga styrka och flexibilitet i muskler, senor osv så arbetar yinyoga med din strukturella mobilitet det vill säga rörlighet i bindväv, leder och ligament. Genom att belasta (i positiv bemärkelse) bindväv och fascia i kroppen ökar cirkulationen till dessa områden och en djupare avspänning och rörlighet stimuleras. Ju äldre du blir desto viktigare är detta då vår bindväv torkar ut och stelnar mer och mer. Yinyogan hjälper oss även att reglera och lösa upp blockeringar i våra inre energiflöden och vår livskraft, vår prana eller chi.

– Alla kan utöva yinyoga! Du behöver inga förkunskaper, du behöver aldrig ha yogat tidigare och du behöver inte kunna nå dina tår (vilket egentligen gäller alla yogaformer). Med fördel modifierar du ställningen eller positionen att passa dig och din kropp enligt de förutsättningar du har för stunden. Det finns ingen slutposition att uppnå i yinyoga. Du väljer hela tiden det som är ändamålsenligt för dig och din kropp vid det exakta tillfället, utan jämförelse med grannen bredvid eller hur det var för dig i samma position förra veckan. Dessutom kan du praktisera yinyoga var som helst, när som helst (till och med om du precis ätit) och i vilka kläder som helst.

– Yinyoga bjuder in till medveten närvaro och självkärlek. Alla ställningar hålls stilla och statiskt en längre stund. Allt från två minuter ända upp till 8-10 min beroende på vilken position du befinner dig i. Länge för nybörjare. Den längre stunden gör varje yinyogaställning till en meditationsstund där observation av det egna naturliga andetaget lugnar sinnet och med ett lugnt sinne kan du i trygghet sjunka ner med din uppmärksamhet till hjärtat och låta det öppnas. Andetag för andetag.

– Yinyogan ger oss möjlighet att se begränsande tankemönster.​ ​​De längre stunderna av stillhet i positionerna bjuder också in till reflektion. Vi får en chans att uppmärksamma vilka ord vi fyller sinnet med. Är de vänliga? Är de nödvändiga? Är de sanna? Måste vi tro på dem? Måste vi agera på allt som uppstår i sinnet? Eller kan vi börja se att vi faktiskt kan låta saker passera. Utan att vi engagerar oss, utan att vi hakar fast i allt som sägs och uttrycks där inne. Så småningom lär vi oss urskilja de tankar som på riktigt är våra, från dem som inte är våra, som vi kanske lånat av folk runt omkring oss, kollegor, skolan, familj, samhället och normer. Så småningom känner vi stressen och pressen bokstavligen smälta bort och rinna av oss.


Här har ni ett jättebra yin yoga-pass där du inte behöver några tillbehör. Du behöver egentligen inte ens en yogamatta. En vanlig matta kan duga alldeles utmärkt. Man kan verkligen göra yoga överallt och snälla ni; våga prioritera att koppla ner och koppla bort ibland. Det är så vanligt att bara tuta på, köra på och aldrig ens sitta på tunnelbanan utan något i hörlurarna. Alltid är vi uppkopplade, alltid är vi stimulerade, det är så många hinder dagligen från att komma i kontakt med sig själv och sitt mående. Om jag har något tips när det kommer till yogan så är det att släppa prestationen kring det. Tänk inte att du ska bli bra på yoga (när det kommer till yin i alla fall) utan var bara tacksam för att du tar dig till mattan, för att du prioriterar att vara med dig själv och värna om din kropp. Om man skräms av att de flesta passen är 90 minuter, börja lite smått hemma likt med klippet ovanför som är 40 minuter. Jag hade verkligen panik över att passen var så långa i början men det är också någonting man lär sig; man lär sig att strunta i tid genom att öva på att vara här och nu. Tänker man inte på dåtid eller framtid så är inte tiden över huvud taget ett problem.

Det här inlägget blev verkligen tio gånger så långt som jag tänkt från början haha.. Men det finns så mycket jag vill säga om yogan då jag är sååå tacksam över att jag har den i mitt liv. För inte bara mår min kropp så mycket bättre, framförallt mitt inre. Det är guld värt <3

Kommentarer

×

Andrea Hedenstedt

Andrea Hedenstedt är en svensk influencer och inspiratör. Hon når hundratusentals unga kvinnor via sina kanaler varje vecka. Förutom bloggen är hon aktiv på Youtube, Instagram och även podden "Mathilda och Andrea". Andrea släppte sin första egna klädkollektion tillsammans med märket Na-kd i oktober 2017.

Powered by Cure - Influencer hosting