TipsTräning

Träningspass: Team cardio

Hahaha jag har sagt det förr och jag säger det igen; hur fan lyckas folk ta snygga träningsbilder? Förstår verkligen inte det för en sekund om jag ska vara ärlig. Jag ser verkligen ut som ett rött litet ägg som har en väldigt underlig frisyr. Men men, nog pratat om det och låt oss prata lite om ett pass jag och Gustav körde för några veckor sedan. I Februari så körde vi ju en liten challenge för oss själva som gick ut på att testa 20 stycken olika studios. Vårt gymmedlemskap har sååå många träningsstudios kopplat till sig men ändå blir man lätt bekväm och går till sina trygga, gamla favoriter. Men inte den här gången inte! Och fan vad kul det har varit att testa så mycket olika ställen, ett av dom var Fit4life Stureplan som är en crossfitbox. Vi kör lite crossfit ibland och detta pass som heter ”Crossfit för alla” var såååå jobbigt men inte så tekniskt svårt; perfekt kombo för oss 🙂

Jag blev väldigt glad när vi kom dit för två sekunder efter att jag sa ”hoppas man ska jobba två och två” till Gustav så skrev instruktören upp ”team cardio” på tavlan samt ”you go I go”. Alltså detta crossfit-språk är fan en liten upplevelse i sig och det tar lite tid att lära sig haha. Men you go I go är helt enkelt att man vilar när sin partner jobbar och sin partner vilar när du kör. Ett bra och peppigt upplägg där man kan heja på varandra! Jag älskar ju att jobba just såhär där man är ett team och kämpar mot ett mål tillsammans.
Såhär såg passet ut, jag har bara skrivit av det instruktören skrev på tavlan. Cash in och cash out delen gör man en gång, det i mitten gör man 60, sen 40, sen 20 repetitioner av. Alla dessa reps delar man på i laget och det kan man egentligen fördela precis som man vill, vi delade lika.

Så jag och Gustav gjorde såhär:
– 50 st hopp med hopprep var tills vi nått 400.
– 10 st devils press var tills vi nått 60
– 10 st box step overs var tills vi nått 60
– 10 st pull ups var (i mitt fall jumping pull up) tills vi nått 60

När man gjort sina 60 reps började man om på devils press och då skulle man göra totalt 40. När man gjort klart tredje rundan med 20 reps så avslutade man med 100 synkade knäböj. Där gjorde man alltså 200 st tillsammans, 100 st var och man gjorde dessa samtidigt. Vi körde typ 25, vilade lite, 15, vilade lite, 25, osv 🙂

Devils press är som en burpee + swing + push press med två hantlar skulle man kunna säga. Ni kan googla så kommer ni förstå betydligt bättre än mina halvdanna försök till beskrivning haha. Box step over är att man går över en box utan att ställa sig upp helt, du ska alltså inte sträcka ut benen när du är uppe på boxen utan ska bara promenera över. Sen i och med att jag inte kan göra pull ups så gjorde jag hoppande pull ups vilket betyder att man står och håller i stången (ställ dig på en låda eller viktplattor så du kan stå raklång och ändå nå) för att sen hoppa upp och försöka hålla emot på nervägen. Riktigt jobbigt kan jag lova.
Inom Crossfit har dom rekommenderade vikter / standardvikter till män vs kvinnor. Detta är självklart bara någonting att utgå ifrån och inget jag tycker man ska stressa upp sig för eller ta illa upp av. I detta pass rekommenderades killarna ha två hantlar a 16 kg styck och damer 10 kg styck. Det var flera som körde på mindre och mer. Testa er fram, ni känner er kropp bäst! 🙂

Detta pass var verkligen SÅ jävla kul och jobbigt. Hade sjuk träningsvärk i ryggen efter devilspress kan jag säga er. Är riktigt sugen på att göra om detta tillsammans med Gustav någon dag för att se om vi kan slå vår förra tid. Happy sweating!

Kommentarer

  1. Lina

    Älskar din inställning till träning! Så underbart att se dina svettiga bilder med ruffsigt hår som man kan relatera till tillskillnad till vissa som står och posar och letar vinklar liksom. Du är så äkta och inspirerande!!

  2. Olivia

    Bästa Anders, ville bara säga att jag älskar din blogg sen ett par år tillbaka och jag är en som verkligen uppskattar ditt nya(eller nytt för oss läsare iaf) fokus på träningen och mindfulness.

    Tänkte också höra om du skulle kunna göra en ”crossfitordbok” för oss som är nybörjare. Skulle också vara kul om du kan rekommendera ett bra corepass.

    Njut av semester nu!!!! ❤

×

Andrea Hedenstedt

Andrea Hedenstedt är en svensk influencer och inspiratör. Hon når hundratusentals unga kvinnor via sina kanaler varje vecka. Förutom bloggen är hon aktiv på Youtube, Instagram och även podden "Mathilda och Andrea". Andrea släppte sin första egna klädkollektion tillsammans med märket Na-kd i oktober 2017.

Powered by Cure - Influencer hosting