AllmäntTips

Bokrecension av böckerna jag läste på Bali!

INNEHÅLLER REKLAMLÄNKAR

Innan jag åkte frågade jag er om ni skulle tycka att det var intressant om jag skrev recensioner av böckerna jag hade med mig på resan och det var flera av er som visade intresse. Jag älskar att läsa och på semestern tar jag mig enklare tiden för det än hemma, kanske just för att man är på semestern och inte har hundra andra saker att göra hehe.. Nedanför hittar ni korta sammanfattningar kring vad jag tyckte om böckerna, klickar ni på bokens namn så skickas ni iväg till en hemsida där ni kan köpa böckerna billigt! 🙂

SILVERVÄGEN
Boken handlar om en pappa vars dotter försvann för några år sedan. Även om det gått flera år utan något som helt livstecken, eller bevis på att hon avlidit så slutar han inte leta. Det var han som lämnade av henne vid bussen den där morgonen när hon sen spårlöst försvunnit, den vägen vid busstationen åker han nästan varje natt. Varje litet rykte följer han upp, allt för att försöka ta reda på vad som hänt hans älskade dotter. Parallellt med pappan får vi också följa en flicka som nyligen flyttat in i den lilla Norrländska byn tillsammans med sin mamma. Hon är i samma ålder som hans dotter var i när hon försvann. Hur deras vägar till slut flätas samman är mycket intressant och spännande.

Jag fastnade väldigt lätt i den här boken, redan från början kände jag ett sug efter att läsa vidare. Författaren har skrivit med ett rätt vardagligt språk vilket jag uppskattar, gillar att känna ett ”flow” i min läsning, vill gärna kunna läsa snabbt helt enkelt.

BARA DU
Den här boken var rätt annorlunda från sånt jag läst förut, här fanns det liksom inget brott från början att följa utan det är något som utvecklas senare in i boken. Trots att ingenting jättespännande sker på rätt många sidor så fastnar jag snabbt i boken och känner mig nyfiken på vad som komma skall. Man får följa två olika personer som utvecklar en kärleksrelation som slutar på ett sätt man verkligen inte hade kunnat ana. Jag ÄLSKAR när man blir förvånad och överraskad i en bok, det blev man här. Flera gånger kom jag på mig själv fundera kring hur allt skulle sluta egentligen.

LAZARUS
Den här boken började jag läsa hemma i höstas men slutade efter två tredjedelar på grund av att jag började läsa en annan bok (The Power Of Now). Vilket egentligen inte var så smart i och med att Lazarus var suuuperspännande Men jag visste hela tiden att vi skulle på vår resa och att jag helt enkelt fick avsluta den där. Precis som alla Kepler-böcker om Joona Linna så var denna väldigt spännande och välskriven. Den här boken var också precis som de tidigare väldiiiigt läskig haha. Riktigt sådär nervkittlande som får en att knappt vilja läsa på kvällen.

KVINNAN I FÖNSTRET
Kvinnan i fönstret påminner en del om Kvinnan på tåget, man förstår ju att inspirationen är tagen därifrån men det gör inget tycker jag. Vissa saker är liiite för lika men ingenting som stör historien egentligen. I boken får vi i alla fall följa Anna Fox som lider av torgskräck efter ett trauma som skedde för ett år sedan. Detta gör att hon inte kan lämna sitt hus utan att få en panikattack. För att fördriva sina dagar så chattar hon med folk online och håller koll på sina grannar på andra sidan gatan. En dag bevittnar hon någonting som hon inte borde ha sett. Ett allvarligt brott. Hon vet dock inte om hon inbillat sig, eller är det på riktigt och i sånna fall; svävar hon själv i fara?

Det tar rätt lång tid innan det ”händer någonting” i boken vilket gjorde mig aningens rastlös till en början. Men tro mig; det är värt att tänka på. Flera gånger sa jag

högt ”men gud, plot twist!!!” haha. Man kastades runt omkring med sina spekulationer och det slutade inte alls som man först trodde. Gillade denna bok starkt!

ONT BLOD
Det var faktiskt första gången på länge jag inte riktigt gillade en bok. När jag läste baksidan kände jag verkligen att den hade potential men måste säga att jag var rätt besviken, tyvärr kan jag inte sätta fingret på exakt vad. Rätt förenklat; jag greps aldrig tag i av boken, den fångade inte mig helt enkelt. Storyn är egentligen bra men jag vet inte.. Det handlar om en seriemördare som härjat i USA som helt plötsligt tar sig till Sverige.

ONENESS WITH ALL LIFE
Den här boken har jag inte läst klart men vill ta upp den ändå. Det är en bok som innehåller citat från Eckhart Tolle. Vissa av dom är från tidigare böcker och vissa av dom nya som jag tolkar det. Det är rätt skönt med den här typen av bok då man kan ta in lite i taget. Så jag gjorde faktiskt så att jag tog med mig den och en annan bok ner till stranden på Gili Air exempelvis. Läste länge ur den skönlitterära boken för att sen bara läsa ett par sidor ur denna. Jag rekommenderar er att läsa The Power Of Now och A New Earth innan ni läser denna dock. Då får man mer förståelse för vissa uttryck osv som tas upp i denna citat-samling.