TipsTräning

Träningspass: DT wod + e2mom


Heeej vänner! Jag måste tipsa er om ett träningpass som jag och Gustav körde tillsammans ett par veckor innan vi åkte till Bali. Om ni såg min helgvlogg från den helgen så såg ni några sekunder av det, här har ni en närmare och mer detaljerad beskrivning av vad det var vi gjorde. Måste faktiskt erkänna att detta var ett av våra bästa pass vi kört på egen hand. Även om jag älskar att träna och är van vid det så är det fortfarande sååå mycket svårare att ge ALLT när man inte har en coach. Vi gjorde ett pass som bestod av två delar kan man säga och vi jobbade i totalt cirka 45 minuter. Första delen var en DT Wod:
Här har ni själva upplägget. Som start/uppvärmning/cash in så rodde vi 50 kalorier tillsammans. Då delade vi upp att vi först rodde 15 var för att sen ro 10 var. När rodden var avklarade började själva huvuddelen och det bestod av en DT + fem olika övningar. Jag hade ingen aning om vad DT var för något men blev introducerad till det på ett crossfitpass i julas. Gillade det starkt! Precis som ni kan läsa så är det 12 marklyft, 9 frivändningar och 6 axelpressar. Alla dessa övningar gör man med en och samma skivstång så välj en vikt som utgår ifrån axelpressarna då det lär vara tyngst. Jag körde på 25 kilo.

Såhär såg det alltså ut:
Efter rodden var det jag som började med 12 marklyft, 9 frivändningar, 6 axelpressar följt av 10 burpees med hopp över skivstången (efter varje burpee hoppar du över till andra sidan för att sen göra nästa burpee). När jag gjort min tionde burpee var det dags för Gustav att göra samma sak. När han var klar gjorde jag DT:n + 10 stycken knees to chest i och med att jag inte kan göra toes to bar (det är det vi gör på bilden högst upp i inlägget). Knees to chest är alltså precis som det låter; man hänger och drar upp knäna så högt upp man kan. Efter sista DT:n och devils pressarna avslutade vi med 100 synkade knäböj. Vi körde detta en omgång och tog tid. Annars kan man ju bestämma en tid (typ 30 minuter) och köra så långt man hinner på den tiden.

När vi var klara så vilade vi i cirka fem minuter innan det var dags för en avslutande grej som jag inte riktigt vet vad jag ska kalla den.. Typ every 2 minute on the minute eller något.


Såhär såg upplägget ut i alla fall! Man har alltså två minuter på sig att slutföra 10 dumbbell snatches, 10 burpee over dumbbell och 10 kalorier på roddmaskinen. En dumbbell är förresten engelska för hantel. När två minuter gått, är det dags för den andra personen att göra samma sak. Man får alltså ganska lång vila i och med att man vilar medan den andra personen kör. Detta var alla fall ett lagom upplägg efter att ha kört DT:upplägget innan. Kör man bara detta kanske man kan göra 12 av allt istället eller något. Vi körde totalt 6 varv var och tanken var att försöka ligga så jämt i tid från varv till varv. Vill man kan man ju självklart ha denna som huvudfokus på passet och köra precis så många varv man tycker verkar lämpligt.


Jag är inte roddens största fan men känner verkligen att jag blivit bättre och bättre på att ro. Det är så svårt att komma in i en skön rytm tycker jag, jag känner också att jag har lite svårt att hålla koll på min puls när jag ror. Jag får lätt väldigt hög puls då nämligen, men som sagt det börjar gå bättre och bättre 🙂

 Det är precis som alltid väldigt kul när ni hör av er om ni testat att köra passen jag delar med mig av här i bloggen. Det gör mig sååå glad så tveka inte på att lämna en kommentar eller ett insta dm. Happy sweating!

Kommentarer

×

Andrea Hedenstedt

Andrea Hedenstedt är en svensk influencer och inspiratör. Hon når hundratusentals unga kvinnor via sina kanaler varje vecka. Förutom bloggen är hon aktiv på Youtube, Instagram och även podden "Mathilda och Andrea". Andrea släppte sin första egna klädkollektion tillsammans med märket Na-kd i oktober 2017.

Powered by Cure - Influencer hosting