Träning

Träningspass: Flåsets flås

INNEHÅLLER REKLAMLÄNKAR


Hej kära vänner! Jag frågade er på instagram om ni ville ha tips på ett flåsigt pass eller med fokus på överkropp först och rösterna föll på flås, så här kommer ett riktigt flåsigt pass! Jag vet dock att jag inte skulle tycka att det var SÅ pass jobbigt om jag inte hade varit på semester en månad. För när vi körde detta pass AVBRÖT jag pga så trött vilket jag inte tror jag hade gjort annars.. tror jag! Kan även såhär med facit i hand förstå att jag borde värmt upp betydligt bättre när det kommer till pulsen, borde kört minst 10 minuters flåsigare uppvärmning. Jag typ stretchade, man ba gumman perfekt att bara hoppa rakt in i burpees liksom. Not

Jag och Gustav delade i alla fall upp vårt pass i två olika wodar, en amrap och en stege.

AMRAP 16 MINUTER:
8 DUMBBELL SQUAT
8 FRIVÄNDNINGAR
8 BURPEES OVER BAR

Jag gjorde mina knäböj med två tior vilket kändes lagom för dagen. Hade nog dött ännu tidigare om jag kört tyngre och målet var ju egentligen att klara av passet så borde egentligen varit ännu ”snällare” mot mig själv. Efter knäböjen var det dags för åtta stycken frivändningar. Här hade Andrea Hedenstedt tagit sig vatten över huvudet kan jag lova er. Tog alldeles för mycket vikt, speciellt i en så här flåsig wod och detta blev min ”död”. Efter frivändningarna var jag liksom så trött att jag höll på att tuppa av efter tre burpees typ. Borde kört betydligt lättare vikt så jag hade kraft kvar att göra ordentliga burpees, speciellt i och med att man skulle hoppa över skivstången mellan varje burpee också. Så om ni ska göra den här amrapen, ta inte för mycket vikt på frivändningarna för det kommer bli tungt och flåsigt ändå. När jag körde alla tre övningar i rad vilade Gustav och när han körde så vilade jag. Kör man själv kan man bara ta tid på mobilen och se till att vila lika lång tid som det tog en att avklara övningarna. Så kör man bara på till klockan slår 16 minuter.


Köpte nya träningsskor på Bali, hittade en Nike-outlet där så slog till! Hittade samma sko fast i blått/turkost/grått nedsatta om någon också letar efter en liknande – LÄNK

STEGEN – 12 – 10 – 8 – 6 – 4 – 2 
Efter några minuters vila och återhämtning gjorde vi en stege som också bestod av tre olika övningar. Övningarna var som ni såg högst upp i inlägget: Toes to bar, box jumps, dumbbell snatch. Jag kan ju inte göra ttb än så jag kör på så gott jag kan med ”knees to chest”. Jag tror att det är bra att jag får in själva rörelsen även om den är ”halv”, så småningom kommer tårna med hela vägen upp också haha”

Det gick alltså till så att jag gjorde 12 stycken ktc, sen gjorde Gustav sina 12 ttb, sen gjorde jag 12 stycken box jumps, han 12, jag 12 KB snatch (det visade sig att gymmet inte hade crossfit hantlar så vi fick köra med kettlebells istälet). Så här gjorde vi varannan övning istället för att göra ett helt varv som på förra upplägget. Här får man alltså vila oftare men kortare. När man gjort 12 av allt var det bara att göra 10 av allt hela vägen ner till 2. Jag kan rekommendera detta upplägg om tid är någonting som stressar än i träning. Att allt ska gå så fort som möjligt osv, räkna enbart reps då och strunta i klockan helt och hållet. Om man kanske har börjat med en ny träningsform eller är helt ny inom träning så tycker jag att det är SÅ viktigt att göra sånt man tycker är kul och sånt som funkar för en själv. När man hittar tryggheten i att kunna vissa saker, klara av vissa saker; då hittar man ofta styrkan och modet i att våga testa nya saker. Jag körde exempelvis nästan bara tabataintervaller en period för att jag kände mig trygg i det, och det är helt okej.


Rekommenderar väl kanske i första hand att köra snatch med dumbbells och inte kettlebells då det kan bli lite fumligt och klumpigt men det går absolut. Kettlebellen blir (tycker jag) lite tyngre i handen i och med att den liksom hänger till skillnad från en hantel som man håller stadigt i handen.

Fan vad det kändes bra ändå att träna igen även om jag var HELT slut. Haha ni kommer få se i min vlogg (som jag redigerar as we speak) hur fruktansvärt trött jag var hahaha.. Jag skrev om det på min instagram att det ändå var så skönt att det inte påverkade mitt psyke eller mina tankar negativt. Jag har liksom ALLTID under hela min uppväxt varit smått besviken på mig själv när det kommer till fysiska prestationer, oavsett hur bra eller dåligt det har gått. Jag har alltid velat prestera mer och bättre. Det är så befriande att vara snällare mot mig själv, att inte ens behöva reflektera över att jag var jävligt trött mer än att; ja det är inte så konstigt? Och det är absolut ingen fara. Jag är inte dålig, jag har kämpat precis så bra och mycket jag kände för och kunde just idag. Och oavsett om jag inte ens hade orkat kämpa så är jag fortfarande grym 🙂 <3

 

Kommentarer

  1. Josefin

    Hej! Om man får önska träningsinlägg hade jag gärna velat ha ett med övningar för nybörjare. Förstår att man kan anpassa vikter och så men övningar som kanske är lite mer simpla för en nybörjare. Kanske redan finns ett sådant inlägg, men om inte och om du vill så är ett sånt inlägg mer än välkommet från mitt håll 😀

    1. Andrea Hedenstedt

      Hej Josefin! Ska absolut tänka på det. Något jag dock känner är viktigt att nämna är att man kan så mycket mer än vad man tror.
      Jag kände precis som du (kanske) gör att ”nej men gud sånt där kan inte jag”, sen bestämde jag mig bara för att testa en dumbbell snatch (väldigt lätt vikt) och insåg att det faktiskt inte var så svårt, även om jag gjorde långt ifrån helt korrekta. Men ska absolut tänka på att tipsa om ännu mer ”basic” övniningar. Tack så JÄTTEMYCKET för feedback, uppskattar det något enormt! Kram! <3 <3

×

Andrea Hedenstedt

Andrea Hedenstedt är en svensk influencer och inspiratör. Hon når hundratusentals unga kvinnor via sina kanaler varje vecka. Förutom bloggen är hon aktiv på Youtube, Instagram och även podden "Mathilda och Andrea". Andrea släppte sin första egna klädkollektion tillsammans med märket Na-kd i oktober 2017.

Powered by Cure - Influencer hosting