TipsTräning

Träningspass: Fokus på överkropp

Nu ska jag berätta den lilla sagan om när Gustavs syster halvt mördade mig. Hahah nej jag skoja bara. I måndags fick ni ju läsa om min helg och då berättade jag att jag och Gustav hade tränat tillsammans med hans syster Linnea på hennes crossfit-box. Linnea tränar crossfit och är jätteduktig så det var väldigt kul för både mig och Gustav att träna med henne för att få lite tips. Vi körde två olika upplägg som jag tänkte dela med mig av här i bloggen, båda var riktigt nice!

Först ut var en EMOM med fokus på överkropp. Detta var inte så flåsigt men man blev ordentligt svettig och trött i kroppen på ett skönt sätt. Det kändes som en ordentlig uppvärmning för det som kom senare. Every minute on the minute står för att man har en minut på sig att klara av en viss uppgift kan man säga. Vi hade fyra olika övningar, ta exempel övning 1 som är 10-15 armhävningar. När det står 10-15 får man alltså hitta ett antal som känns lagom utmanande för en själv att ta sig igenom på 1 minut. Är man klar på 20 sekunder har man 40 sekunders vila tills det är dags för övning nummer 2 som var 10 meter gång på händer (för Linnea haha) eller som för mig och Gustav 10-15 hand stand taps. Det vi gjorde var att vi stod på händer mot vägg och lyfte upp en hand i taget mot samma sidas axel, totalt 10-15 gånger.

Övning nummer 3 var v-ups vilket är ”fällknivar”. Till sist har vi övning 4 som var 8-10 push jerks som är en variant av axelpressar kan man säga. Här får man dock ta hjälp av benen och ”hoppa in under” stången. Kolla på youtube så får ni betydligt bättre förklaringar är här av mig haha.. Det var kul att göra push jerks och jag fick bra tips av Linnea, jag brukar annars köra mer strikta men då orkar man inte alls lika mycket.

Såhär höll vi alltså på i tjugo minuter vilket alltså blev totalt fem hela varv, så man gjorde varje station totalt fem gånger. För att underlätta med redskap och yta så valde vi att börja på varsin station. Tycker man att det är för svårt att stå på händerna och nudda axlarna kan man stå på händer mot vägg och bara öva på det. Det jag tycker är bra och viktigt inom crossfit är att det oftast finns enklare alternativ för varje övning. Man kan alltid skala ner i vikt, antal eller förenkla övningen.

Sen var det dags för något betydligt flåsigare kan jag berätta för er. Oh my lord alltså. Här ser ni Linnea på airbiken men hon fick bara agera modell så det var jag och Gustav som körde. Detta var en team wod så jag och Gustav fick dela på repsen och själva upplägget såg ut som följande:

Här var det alltså ingen tid som bestämde hur länge vi skulle hålla på utan det var ”bara” att avklara alla övningar fem gånger. Vi fick alltså dela på repsen så broderligt räknat kör man 10 var. Ibland när vi kör liknande upplägg kan Gustav få göra några extra burpees hehe.. Gumman måste ju få vila lite, han är så jäkla snabb. Han gör liksom 10 burpees lika snabbt som jag gör typ.. 6? Så ni kan ju tänka er hur lite jag får vila ibland haha.

Övning 1: 20 stycken dumbbell thrusters. Det är alltså en knäböj med en hantel varje hand. På nedåtvägen ligger dom på axlarna och när man går upp i sin knäböj trycker man dom samtidigt över huvudet. Här gjorde vi våra tio var direkt efter varandra.

Övning 2: 20 stycken burpee box jumps. Man har inte besökt helvetet innan man testat detta kan jag lova er. Burpees i sig är jobbigt men att efter sin burpee trycka sig upp med kraft på en låda, för att hoppa ner på andra sidan och sen göra allt om igen; next level. Här tror jag vi körde typ 5-6 stycken var innan vi bytte för att inte bli för trötta.

Övning 3: 20 cal på air biken. Att cykla 10 cal var hade inte varit superjobbigt om det inte var för att man precis gjort sina burpees. En riktigt jobbig kombo helt enkelt!


Hehe som tur var så hann vi inte klart med alla fem varv för Gustav skulle iväg och kolla på fotbollsmatch. Nej men någon gång får vi göra alla fem varv, upplägget var optimalt för flåset. Här gäller det att hjälpa och peppa varandra till att orka! Det var i alla fall väldigt roligt att få besöka Linneas gym och träna tillsammans med henne samt få lite inspiration på nya upplägg av pass 😀

Kommentarer

×

Andrea Hedenstedt

Andrea Hedenstedt är en svensk influencer och inspiratör. Hon når hundratusentals unga kvinnor via sina kanaler varje vecka. Förutom bloggen är hon aktiv på Youtube, Instagram och även podden "Mathilda och Andrea". Andrea släppte sin första egna klädkollektion tillsammans med märket Na-kd i oktober 2017.

Powered by Cure - Influencer hosting