AllmäntFrågor & Svar

Svarar på era träningsfrågor – Del 1

Finns det några generella saker du tänker på när du förmedlar träning och hälsa i dina sociala medier? Eller finns det något du tycker att andra gör ”fel”? Finns det något du tycker andra/alla borde tänka på när det kommer till träning via sociala medier?
Svar: Hahah jag älskar den här frågan för jag skulle nog kunna svara på den här i flera, flera timmar. Fröken tycka och tänka har absolut en hel del saker jag tycker är fel på sociala medier. Alla får ju göra precis som dom vill och jag tycker sällan att personer i sig är dumma eller liknande men det finns några grejer jag skulle vilja ta upp. Som jag nämnt flera, flera gånger så tycker jag att det är okej att träna mot ett utseendemässigt mål. Men jag tycker helt ärligt talat att det är någonting man kan försöka utelämna i sociala medier i och med alla intryck, all jämförelse och alla ideal som ändå når fram till oss dagligen.

Jag tycker att det är problematiskt/onödigt att benämna träning som någon sort kompensation för ”dålig” mat eller mycket mat. Jag tycker att det är problematiskt att säga saker som ”såhär blir du redo för beach 2019” osv osv osv. Jag tror att alla skulle må lite bättre om man höll vissa mål och tankar för sig själva. För mig som älskar att träna så blir jag ärligt talat lite ledsen när folk tipsar om övningar man bör göra för att nå ett visst utseende, då hamnar liksom den verkliga glädjen och det positiva välmåendet i andra hand. Men som sagt, detta är bara mina tankar och uppenbarligen tycker ju verkligen inte alla likadant som mig i och med att det finns hundratals konton som bara handlar om träning & utseende i kombination med miljontals följare. Kanske är ja som gör fel haha 😉

Har du någon plan med din träning? Har du schema eller går du bara på känsla?
Svar: Nej jag har faktiskt ingen plan men jag känner nog att jag skulle behöva det. Jag tränar för att jag tycker att det är roligt och för att jag mår bra av det. Dock tror jag att jag skulle kunna må ännu bättre i kroppen av att strukturera upp min träning mer än hur den ser ut idag. Just nu (eller typ alltid) så gör jag det jag känner för med liiiite tanke på vad jag ”bör” göra. Med vad jag bör göra menar jag att  fördela mina pass över alla muskelgrupper, blanda styrka med kondition osv osv. Varför man bör göra det är för att skapa en balans i kroppen och ha en enhetlig styrka kan man säga. Om jag skulle skita i att träna mage skulle jag exempelvis få väldigt ont i ryggen, prestera sämre i övningar som kräver bålstyrka osv.

Om jag ska vara lite kritisk mot mig själv så tränar jag lite för slitsamt för min kropps bästa, inte som något sorts straff utan för att jag tycker att det är så sjukt roligt. Jag ÄLSKAR att blanda flås och styrka i ett och samma pass, köra många repetitioner och rysa av trötthet när man väl är klar. Det är fine att träna så men kanske inte varje dag. Jag ska försöka börja fördela mina pass lite mer som såhär: styrka, kondition och wodar (blanda flås och styrka). För om man vill bli starkare, då gäller det att gå så tungt som möjligt med färre repetitioner och låta musklerna återhämta sig. I dagsläget har jag övat mycket på uthållighet vilket är superbra men som sagt rätt slitsamt. Och dom dagarna jag kör mer kondition ska jag försöka att inte blanda in så tunga saker hehe. Men det är så kul så vi får se hur jag gör haha!

Tvättar du ditt hår efter varje träningspass eller hur gör du med håret haha?
Svar: Detta är verkligen en struggle haha! Nej men det gör jag faktiskt inte. På dom passen där jag inte blir supersvettig så brukar jag bara föna vid hårfästet och ta torrschampo. Om jag blivit mer svettig så blöter jag håret med balsam och två gånger i veckan så tvättar jag med schampo! Men hårfönen + torrschampo är verkligen ett bra knep!

Hur länge stannar du på gymmet och hur lång tid lägger du på kondition/styrka/stretch?
Svar: Det är verkligen sååå olika. Men skulle säga att det brukar ligga på 45-90 minuter i det stora spannet. Oftast ganska exakt en timme och det är oavsett vad jag tränar för dagen. Brukar värma upp med någon form av kondition/pulshöjande i 5-10 minuter och sen göra rörlighetsövningar i 5 minuter ungefär.

Varför har vissa sånt där skärp/bälte runt magen när man styrketränar? <3
Svar: Man använder ofta ett lyftarbälte när man går på lite tyngre vikter då det hjälper en att skapa ryggradsstabilitet. När man har ryggradsstabilitet kan man ofta skapa mer kraft i exempelvis ett marklyft eller knäböj. Man ska alltså inte använda ett bälte när det kommer till övningar där man behöver mycket rörlighet utan mer lyft! Jag upplever att jag känner mig tryggare i bål/rygg när jag har bälte och därmed kan lyfta tyngre. Du borde verkligen testa om du inte gjort det, jag upplever rätt stor skillnad!

Varför har vissa knäskydd när man lyfter? Har sett att du haft det några gånger!
Svar:
Det kan man använda av lite olika anledningar men jag använder det för att hjälpa till med stabiliteten i knäna, framförallt vid lyft. Att använda knäskydd resulterar ofta i mer kontrollerade och stabilare rörelser! Jag som haft lite ont i knäna tycker mycket om att ha det vid benövningar osv.

Vad äter du innan och efter träning? När tycker du att det är bäst att äta i samband med träning och hur mycket?
Svar:
Med risk för att låta tjatig; kom ihåg att allt sånt här är rätt individuellt och att jag nu svarar utifrån mig själv. Du och din kropp kanske föredrar att göra på något annat sätt. Jag brukar antingen träna innan frukost, innan lunch eller innan middag. Innan mitt träningspass försöker jag äta mellis i form av ett ägg, en banan, lite gröt eller liknande. Det gör jag kanske 1-2 timmar innan jag börjar träna. Direkt efter träning försöker jag äta en proteinbar/milkshake/frukt och sen 1-2 timmar efter passet försöker jag äta en ordentlig måltid i form av frukost, lunch eller middag. Vi hade en kostföreläsning på bootcampet som hölls av Vilma Litens, hon berättade att kroppen mår allra bäst av att äta en rejäl måltid (alltså inte bara mellis) efter ett träningspass. Därför kan det vara bra att träna innan middagen om man gillar att träna på kvällen, detta för att kroppen ska återhämta sig på bästa möjliga sätt. 

Vilka effekter har du känt av från träningen? Psykiska och fysiska! <3
Svar:
Fysiska: piggare, starkare, mindre andfådd, känner mig lättare även om jag inte är det kilomässigt, spenstigare, mindre huvudvärk.
Psykiska: gladare, piggare, jämnare humör, mindre stressad Det är typ det jag kan komma på nu på rak arm <3

Inspireras du av någon specifik person inom just träning?
Svar:
Hmm jag inspireras av många! Jag följer några träningskonton på instagram som jag gillar. Bland annat @pischas @katarinasollid som jag tycker visar en glad och ärlig bild av TRÄNING. Det jag vill se är just träning, övningar, svett, någon som tar i. Inte bara tips om färgglada träningstights och bilder på folks magrutor liksom. Pischa och Katarina tycker jag har riktigt bra tränings-content. Man blir liksom glad av dom <3 

Hur vet man egentligen att man tränar rätt och inte skadar sig när man använder fria vikter?
Svar:
Det här är fan en svår fråga. Jag skulle säga att jag har lärt mig väldigt mycket av att träna tillsammans med PT. Jag tränade med PT två gånger i veckan i tre-fyra månader första gången och sen med min andra PT tränade jag 1-2 gånger i veckan i nästan ett år. Det lärde mig SJUKT mycket. Jag hör ju fortfarande deras röster i mitt huvud när jag står där och gör mina marklyft exempelvis. Jag tror att det är viktigt att lyssna på sin kropp och testa sig fram. Hur känns det om jag har ryggen lite rakare, lite längre ner, lite högre upp; vad känns bäst för mig? Sen är Youtube er bästa vän. Ta en övning i taget och kolla på någon av dessa hundratals videos som finns där ute. Så har jag lärt mig massor! 

Vill ha dina bästa tips för att klara sin första chin/pull up!
Svar:
Ingeeen är gladare än jag över att jag äntligen kan dra mig upp i den där jäkla stången så självklart kan jag dela med mig av mina bästa tips! Eller dom är inte så många men jag har egentligen fyra tips:
– Latsdrag i maksin. Jag är inget maskinfan egentligen men detta är ett grymt sätt att lära musklerna som sen ska lyfta hela din kropp att jobba. Våga gå tungt och våga utmana dig själv här.
– Gummiband. Börja med tjocka gummiband och arbeta dig sedan mot tunnare och tunnare, mindre och mindre hjälp.
– Hoppa upp, långsamt ner. Hoppa upp med hjälp av benen så du hamnar med hakan ovanför riggen och släpp sedan ner dig själv låååångsamt. På så sätt så tränar du också rätt muskler att orka din kroppsvikt.
– Öva och ge inte upp! Jag har försökt klara av EN pull up i flera ÅR. Helt plötsligt gick det. Jag var verkligen nära på att ge upp för alltid men en dag kände jag mig lite extra stark och spänstig, då gick det!

Hur ofta tränar du?
Svar: Det beror lite på men oftast 5-6 gånger i veckan! Har alltid minst en vilodag, det är väldigt viktigt för kroppen att få vila. Vid själva träningstillfället bryter man ner kroppen och när man vilar/sover så återhämtar man sig och bygger upp. 

Har du testat någon diet någon gång och hur gick det i sånna fall?
Svar: Nej det har jag inte gjort vad jag kan komma på. Det enda är väl vegetariskt men det är ju ingen ”diet” utan det är ju liksom mitt liv eller vad man ska säga. Jag tror absolut att vissa dieter kan kännas bra för vissa men jag personligen, när det kommer till mig själv och min egna kost tror mer på en längre plan än en diet som kanske varar i några veckor. Jag tror väl inte riktigt på quick-fixes utan min filosofi är att ha en livsstil som är långsiktig och hållbar.

Föredrar du att träna själv eller med någon annan?
Svar: Tillsammans med någon annan alla dagar i veckan! Jag har blivit mycket bättre på att träna själv (förut kunde jag knappt det) men jag tycker det är roligare att träna tillsammans med någon, mer motiverande liksom.

Tips på träning att göra när man har ont om tid?
Svar:
Då skulle jag köra ett högintensivt helkroppspass alternativt köra marklyft som också innefattar flera stora muskelgrupper. Man orkar ändå inte köra marklyft hur länge som helst så om man har 30-45 minuter så tycker jag det passar perfekt. 

Har du några tips på hur man blir mer självsäker på gymmet Känns som att alla stirrar..
Svar: 
Jag tror att ett viktigt första steg är att släppa tanken ”alla stirrar på mig”. När jag är på gymmet kollar jag aldrig på någon annan. Eventuellt att jag tittar om jag känner att jag får inspirations av någons övning/upplägg men aldrig annars. Jag är ju där för att göra min grej och fokuserar på det. Jag tror egentligen att bli självsäker på gymmet kräver ungefär samma sak som allt annat: tid och övning. Desto fler gånger man går dit desto tryggare kommer du känna dig, det är precis som första dagen i skolan vs efter några månader <3 Ta med dig en kompis så kan ni fokusera på ert tillsammans, det brukar kännas enklare!

 

Kommentarer

  1. Alice

    skrev på din instagram idag men måste bara påpeka om hur det hjälper mig de få gånger jag får dippar i min träning. Led av en ätstörning i tre års tid, det började med svält och viktrad som sedan övergick till strikt med ordentligt kost och kompensationsträning för att dämpa ångest. Sedan ett år har jag haft noll ångest i princip gällande mat, kanske återfall en gång i månaden. Och träningsaspekten har också ändrats och istället för att marklyfta för att bränna kalorier och jag satt mål för att utmana mig själv och tränat det jag tycker är kul och inte strikt. Det senaste halvåret har jag även kunnat vila från träning vid sjukdom, noll lust eller stressig vardag, vilket var otänkbart och ångestframkallande för ett år sedan. Aldrig trivts mer med tillvaron. Men vid ett par få tillfällen har jag dippar. Som ikväll. Vilar från gymmet i fem dagar som följd av andra saker på schemat och känner mig inte alls så tillfreds med min kropp som jag brukar. Då läser jag igenom din blogg för att påminna mig om varför jag tränar, glädjen. Därför har jag lovat mig själv att i sommar ska jag inte ha måsten att gå till gymmet, utan trappa ner på det för att få större motivation och glädje till det och för att jag kommit till insikt att jag INTE kommer förlora all muskelmassa och ork för att jag trappar ner två månader.
    I höst ska jag till Bali och Australien och har tidigare haft store funderingar kring min träning dessa 9 veckor. För att sedan påminna mig själv om att det inte gör något med en längre vila. Jag kommer vara redo för nya mål i mark eller frivändningar när jag kommer hem till vintern. Men när jag ändå är här undrar jag hur det kom sig ni var på Wanderlust Crossfit på Bali och vad det kostade att gymma vid ett tillfälle där? Samt gällande Marklyft generellt. Hur utmanar du dig själv för att öka. Jag försöker vara uppvärmd ordentligt och efter 90% av mitt maxlyft så tar jag en rep mellan varje 2,5 vikt. Ändå har jag inte ökat på länge. jag har stannat vid 80kg i nästan 2 månader. Har du tips? även satsat på frekvenser och andra styrkeövningar för att starka hamstrings, rygg och rumpa utan framgång.

×

Andrea Hedenstedt

Andrea Hedenstedt är en svensk influencer och inspiratör. Hon når hundratusentals unga kvinnor via sina kanaler varje vecka. Förutom bloggen är hon aktiv på Youtube, Instagram och även podden "Mathilda och Andrea". Andrea släppte sin första egna klädkollektion tillsammans med märket Na-kd i oktober 2017.

Powered by Cure - Influencer hosting