AllmäntFrågor & SvarTexterTräning

Svarar på era träningsfrågor – Del 2

Hur skapar du dina egna pass? Vad ska man liksom tänka på när man kombinerar olika övningar?
Svar:
Jag brukar ofta utgå ifrån vad jag är sugen på om jag ska vara ärlig. Ibland är det ett visst typ av upplägg jag är sugen på, typ amrap, emom, styrka, kondition osv. Eller så finns det en viss övning jag vill få med, exempelvis DB snatch och då planerar jag kring det. Jag är verkligen inget proffs på att planera pass utan utgår väldigt mycket ifrån vad jag tycker är roligt och lite kring vad jag vill bli bättre på. Hämtar ofta inspiration från Instagram eller gruppass jag varit på. Brukar spara en del pass på instagram och kanske använda det som mall, byta ut lite saker, lägga till och ta bort osv. 

Planerar du att träna lika ofta under sommaren?
Svar:
Jo men det gör jag! Förra sommaren hade jag ett träningsuppehåll vilket jag inte mådde superbra av. Kommer förmodligen inte kunna eller orka träna exakt lika mycket som jag gör nu när man är på semester men målet är ändå att träna regelbundet, jag mår ju bra av det liksom. Nu kommer jag inte vara bortrest på samma sätt som förra sommaren så kommer nog ha betydligt enklare att fortsätta med mina rutiner.

Vad är dina topp 3 favoritövningar att ha med i en wod just nu?
Svar: Just precis nu (kan komma att ändras inom några dagar haha!) så är det… DB snatch, push jerk och pull ups (trots att jag ”bara” klarar två icke strikta i rad). Push jerk brukar jag dock inte ha med i wod utan brukar öva på det separat.. Så kanske får byta ut den till airbike. Man ba det är verkligen det jobbigaste du vet så hur kan det vara en favorit hahah?

Tänker du på något speciellt gällande kosten när du tränar som du gör?
Svar:
Jag tänker inte supermycket på kosten men det jag tänker på när jag väl gör det är; att få i mig tillräckligt med mat och näring utifrån hur jag tränar. Jag vet att jag tränar väldigt hårt vilket betyder att jag egentligen måste äta mer än vad jag gör nu för att min kropp ska må så bra som möjligt. Förutom mängd brukar jag tänka på att få i mig mer grönsaker, frukt, vatten och protein typ. Det funkar liksom inte att träna högintensiv träning/crossfit och äta sallad med sallad, det är långt ifrån optimalt om man vill återhämta kroppen och bygga kroppen till att bli starkare av träningen. Fyller man inte på tillräckligt med bränsle så bryter man istället ner den. Så jag det jag tänker är typ: fyll på med mycket och bra bränsle! <3

Hur ska man ens våga börja gymma som total nybörjare?
Svar:
Jag skulle be en kompis som är lite mer van följa med och visa lite maskiner och övningar så man känner sig lite tryggare. Alternativt gå med en kompis som också är nybörjare så kan ni lära er tillsammans. Sen tror jag att det är viktigt att inte ta ”gymmet” på så stort allvar. Absolut att folk där verkar ha koll på vad dom gör men det är ju för att dom varit där mycket. Det är ingen idé att någonsin jämföra sig och framförallt inte med någon som spenderat flera år på gymmet, såklart han eller hon har koll på läget då! Man får påminna sig själv om att vara snäll mot sig själv, det är klart du som nybörjare inte kommer kunna allt, vara starkast på allt eller orka mest. 

Hur håller du motivationen uppe? Vad gör du när motivationen sviker?
Svar:
Jag håller motivationen uppe genom att träna det jag tycker är roligt. Skulle jag träna som jag gjorde när jag gick på gymnasiet skulle jag har väldigt svårt att motivera mig till daglig träning. Då tränade jag alltid på gym med maskiner vilket jag egentligen tyckte var rätt tråkigt, det resulterade ju också i att jag slutade. Man måste hitta någonting man tycker är roligt, någonting man mår bra av. Det kanske känns lite tjatigt men det tycker jag är så sjukt viktigt! När motivationen sviker mig så gör jag två olika saker. Första alternativet är att jag skiter i att träna den dagen eller dom dagarna. Andra alternativet är att jag pushar mig själv till att träna ändå för att jag innerst inne vet att jag kommer må bra av det när jag väl är igång. Dagar när det känns lite tungt psykiskt brukar jag köra övningar eller upplägg jag är duktig på, som en liten egoboost. 

Hur känner du kring balansen mellan att vilja träna och att behöva/borde träna?
Svar:
För mig ser den väldigt bra ut idag, jag känner aldrig att jag ”måste träna” utan enbart att jag vill träna. Ibland kan jag absolut tänka att jag borde träna vissa delar av kroppen för att inte få ont eller liknande. Jag får exempelvis rätt ont i ryggen när jag är dålig på att träna rygg/mage, det är någonting jag lite får påminna mig själv om att jag bör göra men inte på något sätt som känns jobbigt. 

Kan du lista några saker som kan motivera mig till att träna oftare hehe?
Svar:
Jag ber om ursäkt om jag låter tjatig nu men jag har ju ett svar som jag tycker är så viktigt; hitta någonting du tycker är roligt. Är någonting roligt blir det väldigt mycket enklare och du behöver inte motivera dig själv på samma sätt, då längtar du ju efter din träning. Men förutom det så tycker jag att det är väldigt viktigt att peka på de hälsofördelar som finns när det kommer till att röra på sig. Också de hälsorisker som uppstår när man inte motionerar och tar hand om sin kropp. Men här är i alla fall några bevisade hälsofördelar man får utav regelbunden motion:

Benskörheten minskar
Ditt hjärta blir starkare
Fysisk aktivitet motverkar depression
Mindre risk för diabetes
Förbettrar sömnkvaliten
Stärker imunförsvaret
Träning ökar din kognitiva förmåga.
Ökar din energi och ork.
Minskar risken för alzheimers.
Minskar risken för parkinssons.
Minskar risken för att dö i förtid.

Du lever alltså ett längre och friskare liv. Jag kan faktiskt inte i min vildaste fantasi förstå hur man kan välja att bortse från all denna fakta. Det gäller att hitta något man tycker är roligt och sen kommer allt det här (och mycket mer) på köpet. <3

Vad har du för mål med din träning 2019?
Svar:
Jag har som mål att bli starkare, sen har jag absolut lite mer specifika mål gällande vissa övningar osv. Inom crossfit så känner jag mig i dagsläget rätt begränsad på grund av att jag inte kan gymnastiken för fem öre. Jag skulle exempelvis vilja klara av korrekta toes to bar, chest to bar, handstående osv. Men tror inte det är rimligt att kunna allt det inom ett halvår. Träningen är inte så strikt för mig och därmed har jag sällan så ”hårda” mål som jag verkligen följer upp utan fokuserar mest på det jag tycker är kul. Dock har jag ju som mål att börja planera min träning lite bättre så jag faktiskt blir starkare och inte bara bryter ner mig själv hehe..

Har du några tips på hur man ska lära sig göra clean jerk och push jerk? Hur ska man börja haha?
Svar:
Jag har inga specifika tips på just dessa övningar men jag har några generella tips. Det finns sååå mycket bra videos som förklarar olika styrkelyft / crossfitövningar. Jag har lärt mig så mycket genom att bara titta på youtube. Sen är det bara att ge sig ut och testa. Ett annat tips är att be någon du känner som kan visa dig och tipsa dig, det är alltid skönt att få live-kommentarer på vad man ska tänka på.

Här är en tjej som förklarar både push press och push jerk som jag själv har kollat på!

Jag undrar på riktigt hur du blivit så STARK. Hur tänker du kring att öka vikter?
Svar:
Jag måste säga att jag blir så glad över att höra detta för även om jag verkligen försöker att bara fokusera på min egna träning så är det i princip omöjligt att inte hela tiden jämföra sig med andra. Vilket är rätt orimligt också i och med att jag testat många av de övningar jag kör nu första gången för typ… 5 månader sedan? :)… Rimligt att jämföra det med andras 5 års progress då. NOT. Haha nej men jag vet faktiskt inte riktigt. Jag är rätt orädd inför att testa nya vikter och har ingen rädsla eller noja inför att inte klara en övning. Jag vet inte huuur många gånger jag har ramlat på gymmet för att det varit för tungt, men då känner jag verkligen ”if you never try you will never know”, helt plötsligt så klarar man det ju.

Så roligt att du fastnat för crossfit! Har du någon favv? Emom? Amrap? Tyngder?
Svar:
Haha jaa det är så kul! Hmm.. Jag gillar långa amraps, har lite svårare för korta ampraps. Jag gillar verkligen emom-upplägg, att jobba hårt för att få längre vila gillar jag verkligen. Förutom det så gillar jag det mesta som involverar en stång och hantlar, kettlebells är jag lite trött på just nu.

Vad tycker du om appar som Lifesum där man trackar kalorier, fett, protein med mera?
Svar:
Precis som med det mesta tror jag att det är upp till varje person. För en viss person så funkar det superbra och för vissa är det på snudd till livsfarligt. Jag har faktiskt appen men har bara använt det vid tre olika tillfällen/dagar än så länge. Detta för att jag är nyfiken på hur mycket jag får i mig per dag. Känner man att man kan göra det utan att må dåligt pyskiskt så tror jag absolut att man fysiskt kan må bättre av att tracka sin mat.

Om någon säger att de tar 60 kg i marklyft, är det inklusive stången eller utan stången då? Mvh förvirrad haha.
Svar:
Inklusive stången! Det finns lite olika stänger men oftast väger stången 20 kg. Så om man tar 60 kg i marklyft tar man stången + 20 kilo på varje sida <3 

Kan inte du tipsa om några favoritställen att träna på med Bruce?
Svar:
Joooo såklart! Några av mina favoriter är:
Wörkout the center
Yoga Shakti Slussen
Yin & Yang Yogastudio

Switch Gym
Vici Athletics
Tresor By Fightbox
Gymmet Liljeholmen
Odenplan Fightgym
Fit4Life Sofo
Fit4Life Vasastan
Sthlm Barre
Acid Training

 

Kommentarer

  1. Hejdjfkkf

    Hej. Skulle verkligen uppskatta att du nämner vilken diabetes du menar när du skriver om det. Finns två olika som man kan få. typ 1 som är oftast ärftligt eller som man helt enkelt av ingen anledning kan få. Sen finns typ 2 som är åldersdiabetes eller av övervikt. Folk har skeva uppfattningar av diabetes om varför man får det. Det blir inte heller bättre av att stora profiler nämner det som en sjukdom där du får det pågrund av att du är ohälsosam. För så är inte fallet. Det är två helt olika sjukdomar och personer som jag som faktiskt är sjuk i diabetes typ 1 blir så ledsen när folk inte förstår att det finns två olika. Jag tränar och äter bra men lider fortfarande av den vidriga sjukdomen.

  2. Wilma

    Bra inlägg! När jag först började träna trodde jag att man måste köra på ett visst sätt, annars skulle det inte funka. Och grejen är den att det snabbt blev tråkigt. Nu tar jag det jag är sugen på och det håller verkligen träningsglädjen vid liv!

  3. Hedda

    diabetes typ 2***
    Blir bara trött på att klumpas ihop med de som har typ 2, stor skillnad på orsak mellan typ 1 och typ 2 🙂

  4. Amanda

    Alltså jag blir så glad av höra hur du ser på kost och träning. Du är så jäkla klok och inspirerande Andrea. Behövs fler som dig i dagens samhälle. Mer sådana inlägg!

×

Andrea Hedenstedt

Andrea Hedenstedt är en svensk influencer och inspiratör. Hon når hundratusentals unga kvinnor via sina kanaler varje vecka. Förutom bloggen är hon aktiv på Youtube, Instagram och även podden "Mathilda och Andrea". Andrea släppte sin första egna klädkollektion tillsammans med märket Na-kd i oktober 2017.

Powered by Cure - Influencer hosting