AllmäntTexter

Hur jag är mer i nuet

I och med att jag nämnt lite i förbifarten flera gånger att jag är mycket mer närvarande i nuet nuförtiden än tidigare så har det resulterat i att jag fått en hel del frågor om just detta. Om hur jag ”förändrade” min närvaro och tankesätt. Tänker att detta inlägg inte ska bli allt för långt men kan absolut punkta upp lite saker som jag försöker tänka och påminna mig själv om.

Först och främst, vadå närvarande? Varför är det så viktigt att vara i nuet?
Jag och många andra tror att det är det enda sättet att vara lycklig på riktigt. Är du inte närvarande i det du faktiskt upplever här och nu så kan du inte heller uppskatta det du har här och nu. Du blir mer fokuserad, energifylld, lugnare, mindre oroad och kommer förmodligen känna dig mer fulländad. Om man tänker efter så finns det egentligen ingenting som existerar förutom just den sekunden som är just nu. Det som har varit har varit och kommer aldrig tillbaka, det finns inte längre. Det som komma skall har inte hänt och finns därför inte just nu. Om man tänker logiskt till sig själv, är det därför sjukt onödigt att lägga sin energi på allt annat än nuet.


Några fina citat av Eckhart Tolle

Betyder det att man ska sluta planera? Eller inte minnas fina minnen? Nej, självklart inte. Självklart minns jag saker som både är goda och dåliga, självklart planerar jag vad jag vill göra om några månader och dagdrömmer om hur mitt liv kommer se ut om tio år. MEN, jag försöker göra det så lite som möjligt. Jag som många andra har spenderat alldeles för mycket tid till att tänka på sånt som inte är här och nu. Tankar kring saker som ska inträffa om en vecka, en månad, om ett år osv. Det går att koppla till citatet i mitten, det är så vanligt att bara gå och vänta på saker. Helt plötsligt är sommaren förbi och så har man bara väntat på ”bättre dagar” än att försöka uppskatta det fina, det lilla i varje dag man fått.


Vad kan man göra för att bli mer medveten i nuet?

– Försök att börja med att identifiera dina tankar. Kritisera dina tankar om om dina tankar vore en person och du en annan. Fråga dig själv; ”fast varför ska du börja oroa dig för detta NU? Det är ingenting jag kan påverka nu, det får jag ta när det kommer” exempelvis. Detta är verkligen en stor förändring för mig, att börja separera mig och min hjärnas tankar från varandra. Du är inte dina tankar, tro mig. Mer om detta kan man läsa mycket om i Eckhart Tolles bok The Power Of Now.

– Identifiera nuet. Om jag känner att jag börjar vara frånvarande, det behöver inte vara i ett socialt sammanhang utan det kan vara när jag sitter på bussen påväg någonstans. Mina tankar vandrar iväg och helt plötsligt är jag någon helt annanstans. Då brukar jag tänka att jag ”identifierar nuet”. Jag tittar mig omkring och tänker vad jag ser, en glad bebis, en busig hund, blåst i träden, en stressad busschaufför, ett smutsigt säte bredvid ett nytt säte. Ja ni förstår. Jag brukar se detta som ”byggstenar” som drar tillbaka mig till ”verkligheten”. Haha detta låter verkligen såå flummigt men snälla läs några av böckerna jag tipsar om nedanför så kommer allt det lilla jag säger nu make more sense.

– Yoga! Yogan har jag tipsat er om många gånger nu men det tänker jag fortsätta med. På min yoga har jag lärt mig att min andning lätt kan få mig att bli mer närvarande i nuet, fått mig att lära mig uppskatta nuet på ett helt annat sätt. Lärt mig att koppla av och varva ner. Det är ganska vanligt att folk säger ”gud jag skulle aldrig klara det där jag blir så rastlös” när jag säger att jag gillar yoga. Jag förstår det till 100% men jag tror att alla människor skulle må rätt bra av att lära sig att hantera sin rastlöshet. Jag har verkligen varit världens mest rastlösa människa, mina föräldrar kunde fan få panik på mig för att jag var så jobbig när jag hade tråkigt haha.. Men jag har jobbat på det och det är jag enormt tacksam för.

– Minska skärmtiden. Denna är svår men går i vågor för mig. Att hela tiden vara uppkopplad till något sorts låtsasuniversum gör det väldigt svårt för en att vara närvarande i vårt riktiga universum. Jag tycker inte att sociala medier får mig att må dåligt. Jag älskar att läsa bloggar, lyssna på poddar osv men i lagom mängd. Mina händer kan automatiskt låsa upp min telefon för att scrolla igenom flödet jag kollade för senast fem minuter sedan, det mår jag inte bra av egentligen. Jag behöver inte dom intrycket. Jag behöver inte veta vad alla gör, hela tiden. Ibland kan det vara kul, men inte hela tiden <3

– Reflektera över nuet. Hur har din morgon varit? Hur har din dag varit? Vad har gjort dig glad idag? Vad har gjort dig stressad idag? Jag försöker tänka att jag kan fokusera på dagen jag upplever, inte gårdagen eller morgondagen. När jag och Gustav var på Bali så hade gjorde vi en tacksamhets-övning varje dag tillsammans där vi nämnde fem-tio saker vi var tacksamma för den dagen. Varje dag i tre veckor, det var så fint. Och det kunde vara allt ifrån ”min macka på frukosten var så god” till att ”vi är så kära”.

 

The Power Of Now – LÄNK // A New Earth – LÄNK // Oneness With All Life – LÄNK

Här hittar ni tre böcker jag varmt kan rekommendera er om ni vill bli mer närvarande och komma i bättre kontakt med er själva, förstå er själva bättre. Börja med ”The Power Of Now”, det är den absolut bästa boken jag någonsin läst.

Kommentarer

  1. ISA

    BÄSTA!! Tänkte alldeles nyss att jag blivit så dålig på att vara i nuet och *mindfullness* på sistone, tankarna har gått på högvarv. Ska spara dessa tips! <3

  2. Emma

    Önskar verkligen att jag kunde sluta oroa mig över saker som kanske inte ens kommer ske överhuvudtaget. Det är ju så himla onödigt!

×

Andrea Hedenstedt

Andrea Hedenstedt är en svensk influencer och inspiratör. Hon når hundratusentals unga kvinnor via sina kanaler varje vecka. Förutom bloggen är hon aktiv på Youtube, Instagram och även podden "Mathilda och Andrea". Andrea släppte sin första egna klädkollektion tillsammans med märket Na-kd i oktober 2017.

Powered by Cure - Influencer hosting