ResorTexterTips

Bokrecension och boktips!

Innehåller reklamlänkar
Trots att det bara gått en vecka här på semestern så har jag redan hunnit läsa en hel del. Har redan lite panik då jag bara har två böcker kvar men får helt enkelt försöka hitta någon affär med lite begagnade böcker. Annars kanske någon av er också befinner sig på Bali och vill byta haha? Hör av er till mig på instagram i sånna fall, skulle ju vara riktigt smidigt. Gustav är i total chock över hur mycket jag läser i och med att jag inte läser så jättemycket hemma (typ ingenting). Jag vet inte varför men det är verkligen en semestergrej för mig.. Och varje gång jag kommer in i ett sån här läs-period så tänker jag såklart att jag måste hålla i detta när jag kommer hem men då brukar annat komma i vägen. Nu har jag i alla fall läst klart fyra böcker och jag tänkte tipsa er om dom nu direkt.

438 dagar – Martin Schibbye & Johan Persson – LÄNK
Jag har precis som alla av er läst och hört mycket om de svenska journalisterna som tillfångatogs för några år sedan. Martin och Johan åkte till Etioptien för att skriva om den hänslynslösa jakten på olja såg ut och hur det drabbade människorna i närliggande områden. Istället döms de båda till fängelse för terroristbrott och Sveriges trygga hjälpande hand känns plötsligt väldigt långt bort. Även om jag kände till historien sedan innan så var det väldigt intressant att få läsa Martins och Johans egna ord om händelsen. LIVRÄDD blir man för hur korrupt och sjukt det kan vara i vissa länder än idag, fy fan. Den här boken är ju en sann historia från början till slut men i och med att det är en så galen berättelse så glömmer man nästan bort det då och då. Jag fick verkligen stanna upp och påminna mig själv om att ”herregud, detta har verkligen hänt dom”. Väldigt läsvärd, inte bara spännande utan också lärorik.

Välkommen hem – Ninni Schulman – LÄNK
Jag gillar Ninni Schulmans böcker, jag läste en som heter ”Bara du” tidigare i år och den gillade jag skarpt vad jag kan komma ihåg. Jag gillar även denna bok men inte riktigt lika mycket. Det som gjorde att det föll lite för mig var att det var så himla många namn att hålla reda på. Berättelsen handlar om en högstadieklass som har klassåterträff i form av en fest med spökrunda. Under spökrundan påträffas en av klasskamraterna mördade, och hen visar inte vara den enda som ska dö under de närmsta dagarna. Har någon i klassen med detta att göra? Storyn är enligt mig spännande men jag upplevde som sagt boken lite svår att hålla koll på. Förutom alla namn tyckte jag det ibland kunde vara lite otydligt när historien bytte perspektiv mellan de olika personerna. Det gjordes inte i nya kapitel eller med markeringar utan bara i nya stycken. Historien är bra och spännande men jag upplever att slutet blev rätt kort och tvärt med tanke på att boken ändå var rätt lång.

Ögonvittnet – Anna Bågstam – LÄNK
Den här boken gillade jag verkligen! Hade sen tidigare ingen aning om vem Anna Bågstam var och hade inte heller hört talas om boken. Det var faktiskt Alice och Nora som hittade den i bokaffären när vi var där tillsammans och så plockade jag med mig den i alla hast. Boken handlar om brottsutredaren Harriet som vill lämna Stockholm och därmed flyttar till Skåne där hennes kära pappa bor. Livet i Skåne blir dock inte riktigt lika enkelt och härligt som hon tänkt sig. Kollegorna på polisstationen där hon jobbar fryser ut henne och helt plötsligt är hon mitt i en mordutredning där hon känner flera av de inblandade. Enkel att läsa och sjukt spännande, detta är den första boken i en ny serie om Harriet och jag ser verkligen fram emot att läsa uppföljaren.

Bränn alla mina brev – Alex Schulman – LÄNK
Denna bok blev semesterns första bok. Jag läste ut den här redan innan vi kom fram till Bali, kunde verkligen inte lägga den ifrån mig. Någonting jag tycker är kul är när författare skriver ur olika tidsperspektiv och det gör Alex väldigt bra. I tre olika tidsperspektiv får vi följa Alex i jakten på en förklaring till hans underliggande vrede, vart kommer detta mörker egentligen ifrån? Boken skildrar en mycket dramatisk och sorglig kärlekshistoria som till slut benar ut frågan Alex burit med sig. Jag hade verkligen inga förväntningar över huvudtaget på denna bok och blev mycket positivt överraskad, riktigt bra var den!