Att träna själv

Allmänt, Tips, Träning

Som ni vet så tränar ju jag med en PT nu. Varannan vecka tränar jag två gånger med henne och varannan vecka en gång. Jag känner ju verkligen hur mycket jag utvecklats under de här månaderna men något jag fortfarande har svårt för är att träna ensam.. Jag har så svårt att pusha mig själv, det är det som är problemet. Så fort jag tränar med min PT, går på gruppass eller tränar med en kompis går det oftast superbra men så fort jag är ensam blir jag en slöer..

Något som jag har märkt är att det går väldigt mycket bättre när jag planerar mitt träningspass noga. Så noga att jag skriver upp exakt vilken ordning jag ska göra allt och exakt vilken övning, exakt hur många repetitioner osv. Jag hade en superbra pass här om dagen, även fast jag var ensam!

Uppvärmning: Rulla på foam rulle, för att mjuka upp musklerna. Bästa jag vet nu för tiden! 5 minuter på airbike:n (den på bilden ovanför)

Själva träningspasset: Tabataintervallet på airbike:n. (Tabataintervaller är när man tar i allt man har i 20 sekunder, vilar 10 och så fortsätter man tills man gjort det 8 gånger.) Sit ups på den blå "bollen" på första bilden: 10 långsamma med vikt + 20 snabba utan vikt x3 Stående planka (alltså på händerna och inte armbådarna) och lyft varannan varm utan att vingla på höften. HÄR kan ni klicka om ni inte förstår vad jag menar. 8 lyft med varje arm x3 Tabataintervaller med burpees. Alltså att jag gör burpees i 20 sek, vilar 10 och fortsätter. Russian twists med vikt 20x3 Tabataintervaller på roddmaskinen Fällkniven 8x3

Stretch

Jag är ju som person väldigt rastlös och blir lätt uttråkad, så tabataintervaller passar mig väldigt bra. Kan inte tänka mig något värre än att stå en timme på en crosstrainer till exempel. Sen kan det ju vara bra det med och självklart vill jag öva på min uthållighet men det är betydligt roligare med intervallträning. Kan rekommendera DETTA inlägg där Sofia "Upp och hoppa" berättar om tabataintervaller!

Gillar

Kommentarer

Matilda Danielsson,
För mig var det likadant när jag började träna. Då körde jag endast gruppass eller tränade med en kompis, men efter ett tag insåg jag att jag vill ha mer variation så började träna själv med en bok med mig där det stod vilka övningar jag skulle göra, hur länge osv. Vilket funkade! Idag älskar jag att träna själv. Jag behövde bara den där pushen första perioden när jag började träna, sen tyckte jag att jag utvecklades mer själv ☺ Kram!
matildadanielssons.blogg.se
Uppochhoppa / Sofia,
Vad kul att jag gett lite vägledning! Jag upplever att många av mina pt-klienter har samma känsla så du är inte ensam. Mycket beror just på förberedelsen så där har du knäckt koden! Jag delar ofta med mig av konkreta pass och beskriver syfte och upplägg! Vi får ta en träningsdate kanske!? Trevlig helg!
Www.uppochhoppa.se
Louise
,
Duktig du är. 😊
Lovisa,
Hej Andrea! Först och främst, tack för en fantastisk blogg! 😃 Jag har en fundering, jag har följt dig på youtube ett tag och för ett tag sen använde du dig av Jon Bellions "All time low" i bakgrunden på en av dina videos, och som en som gärna vill börja med youtube, undrar jag hur det fungerar med musik i videor på youtube? Jag vet att många använder epidemicsound men där finns väl bara originalmusik? Undrar helt enkelt hur man gör, för att inte hamna i bråk med upphovslagen, om man vill använda till exempel Jon Bellions låtar i sina videos? Är jättetacksam för svar 😃
lovisatillmar.se