Det här med kost och hälsa

Allmänt, Recept, Texter, Träning

Jag vet helt ärligt talat inte riktigt hur jag ska börja detta inlägg då kost och hälsa är så himla komplext och känsligt ämne att prata om. Vet man med sig att man inte brukar må bra utav att läsa om andras tankar kring hälsa så kan man ju sluta redan nu, jag tror dock inte att någon kommer ta illa upp av vad jag kommer skriva. Har svårt att tro det då det är helt rimligt (enligt mig hehe). Innan jag sätter igång vill jag bara påpeka att detta inlägg enbart innehåller tankar och åsikter från mig, jag är inte utbildad inom kost och är absolut ingen expert. Åsiktsexpert kanske haha ;)

Frågorna från er om hur jag tänker kring kost och hälsa har ökat på sistone och det kanske har att göra med min vegetariska kosthållning eller med mitt ökade intresse för träning, det spelar egentligen ingen roll. Men ni är i alla fall många som ställer frågor då och då om hur jag ställer mig till vissa saker, hur jag tänker osv. Därför tänkte jag samla min lilla filosofi kring kost och det som hör till i det här inlägget. Jag använder mig dock av viss fakta från några studier som jag länkar längst ner i inlägget! <3

Träna för att du älskar din kropp och dig själv. Ät det du äter för att du älskar din kropp och dig själv. Det tycker jag är två så jäkla bra riktlinjer. Se din kropp som ditt hem, var den tacksam varje dag och behandla den som om den vore ditt älskade barn. Som om att den är det mest värdefulla du har, något du ska värna om i flera, flera år. Men hur gör man det då? Jag vet att vi är många som har eller har haft svårt att hitta en bra och rimlig balans där. När jag var yngre så hade jag ofta förbud kring mat, snacks osv. Måsten och lovord som skapade en som enormt ångest för mitt psyke. Varje gång jag bröt mot godislöftet jag satt upp för mig själv kände jag mig misslyckad. Jag tycker bilden ovanför till vänster med citatet skapa hälsosamma vanor, inte begränsningar/restriktioner. Problemet när det kommer till kost och hälsa anser jag vara att många ser det som ett tidsbestämt projekt istället för en livsstil. Istället för att tänka långsiktigt känns det som att många istället går all in på något i x antal veckor eller månader när det viktigaste är att hitta något hållbart för en själv. En balans. Jag tror inte att många klarar av eller mår bra av strika och bestämda scheman eller löften. Inga löften förutom att vara snäll mot sig själv.
Barn i Sverige har aldrig rört på sig så lite som nu, visste ni att endas 44% av pojkarna når rekommenderad rörelseaktivitet och skrämmande 22% av flickorna? Tjejer på gymnasiet utger den grupp som rör sig allra minst där enbart 14% rör på sig tillräckligt mycket. Att ha en daglig fysisk aktivitet på minst 60 minuter rekommenderas av Yrkesföreningar för Fysisk Aktivitet, Svenska Läkaresällskapet samt av Svenska Barnläkarföreningen. Det innebär en stor hälsofara att inte följa dessa rekommendationer, vi behöver röra på oss för att må bra; det är fakta. Det är direkt farligt för ens mående att inte ta hand om sin kropp i form av fysisk aktivitet samtidigt som vi svenskar fördubblat vår konsumtion av godis och snacks. Inte den bästa kombinationen för hälsan. Vad är det som då påverkas? Jo bland annat skeletthälsan, mentala hälsan, konditionen, muskelstyrkan, blodtrycket, blodfetter och den metabola hälsan. Den här "typen av hälsa" är den jag bryr mig om och den jag oroar mig för. Det handlar inte om utseende, det handlar om sjukdomar vs ett friskt liv. Jag kan ärligt talat säga att träningen har gjort att jag ser på hälsa på ett helt annat sätt än innan. När jag var yngre var jag verkligen helt fast i tankebanorna kring hur min kropp skulle se ut om jag inte tog hand om den, idag går dessa tankar helt annorlunda. Jag vill ha starka ben, jag vill inte lida av benskörhet, jag vill inte bryta ner min kropp som ska bära mig tills dagen jag dör. På samma sätt tänker jag när jag får barn; jag skiter väl fullständigt i hur denna kommer se ut. Det viktiga är ju hur hen MÅR. Efter att denna förändring skedde i mitt huvud är det inte längre känsligt för mig att prata, läsa eller tänka på hälsa. Hälsa har varit förknippat med något jag snarare idag kategoriserar som ohälsa.
Den stora frågan; vad är nyttigt? Vad är onyttigt? Äter du nyttigt? Äter du onyttigt ibland? Låt oss reda ut det här. I lördags var jag på en föreläsning på bootcampet som hölls av en tjej vid namn Vilma Litens som har en kandidat i nutrion och hon lärde mig så mycket bra saker. Hon påminde mig också om saker som är värda att nämna här i bloggen. Det finns INGENTING som gäller alla när det kommer till kost, träning och hälsa. Sömn, mat, träning osv är individuellt och påverkas av massor av olika faktorer. Vi alla ser olika ut, gör olika saker och påverkas olika av exempelvis en pizza. Vilma drog ett exempel som jag tycker var så himla bra. En sallad (likt den till vänster) kan vara nyttig och hälsosam för en person men inte alls lika bra för en annan. Om vi tar person 1 som tränar väldigt mycket, ibland till och med två gånger om dagen och sen person 2 som aldrig tränar, har ett stillasittande jobb och lider av övervikt så är den här salladen väldigt olika bra för dom två. Person 1 som har väldigt hög fysiskt aktivitet behöver betydligt mer energi än en grön sallad med lite äpple, den skulle förmodligen behöva något i stil med bilden till höger för att täcka sitt energibehov. Nyttigt är inte att skippa kolhydraterna, att alltid äta så grönt som möjligt. För någon kanske det är det men det viktiga i den här lilla ranten är; det är olika för alla. Det kan vara helt olika bara bland två personer som rör på sig exakt lika mycket/lite, som är lika gamla, långa osv. Vad som är hälsosamt? Det är att lyssna på sin egen kropp och inte jämföra med andra. Hitta balansen för just dig. Sen finns det ju självklart extrema fall på vad som förmodligen inte är bra för någon; att bara äta salladsblad, att bara äta frukt, att bara äta kött, att bara äta pommes. Man behöver alla möjliga härligheter för att kroppen ska fungera och orka som den ska, alltså olika vitaminer, fetter, proteiner osv. Jag tror bara att det är så viktigt att börja se kost och hälsa för vad det verkligen är; något att tänka på för att din kropp ska MÅ bra och fungera som den ska. Inget annat. Man mår exempelvis inte bra av att ha en så kolhydratsfattig kost att man är trött varje dag. That's just stupid.

Räknar du eller tänker du mycket på kalorier? Vad har du för tankar kring kalorier och allt? Svar: Nej det gör jag inte. Jag skulle inte säga att jag är emot att räkna kalorier då det i många fall kan behövas, exempelvis om man tränar mycket och behöver ha koll på att man får i sig tillräckligt med energi. Jag tänker såhär; jag själv känner min kropp tillräckligt bra för att känna när jag får i mig för mycket eller för lite mat och jag har inget intresse av att logga vad jag äter varje dag. Det kan dock vara viktigt för vissa att få koll på sitt kaloriintag utifrån sitt mående och livssituation. Dvs om det är så att kosten man äter inte gör gott för en på ett eller annat sätt. Detta är något jag i sånna fall tycke att man ska göra tillsammans med en kunnig och inte på egen hand.

Bästa tipset för att lära sig äta nyttigt? Svar: Lite som jag predikar tidigare i inlägget. Mitt bästa tips är att utgå ifrån dig själv. Vad mår din kropp bra av? Vad mår du (din själ) bra av? Hitta balansen där emellan. Jag anser att jag äter nyttigt utifrån hur mycket jag rör på mig, vad jag tycker är gott osv och min kost består verkligen inte av norm-nyttiga bulgursallader varje dag.

Hur lär man sig att gilla substitut till kött? Så som quorn, soya, tofu osv? Svar: Steg ett är att släppa tanken att det ska smaka som kött smakar. Köp inte soyafärs och tänk att det ska smaka som köttfärs för det kommer det inte göra, samma med quorn. Gör man den jämförelsen med förhoppningen att det ska smaka som kött så kommer men definitivt bli besviken. Det andra tipset jag har är att verkligen lägga ner tid och energi på att krydda den övriga maten och typ "gömma in" substitutet du försöker lära dig att tycka om. Det tredje tipset är att bara äta och fortsätta äta, förut hatade jag tofu och nu ett år sedan har jag lärt mig tycka om det! :)

Försöker du äta nyttigt eller äter du vad du vill? Svar: Svaret är ja på båda frågorna. Jag försöker absolut äta sånt jag tror att min kropp mår bra av. Jag vet till exempel att jag mår bra av en varierad kost, det är också vad jag vill äta. Jag älskar grönsaker och frukt men också godis, pizza, chips osv. Vill jag äta godis varje dag? Nej det vill jag helt ärligt talat inte. Jag vet att min kropp skulle må dåligt av ett sånt högt sockerintag varje dag och därför vill jag inte det.

Hur ofta äter du godis/snacks/chips osv? Svar: Detta blir som en fortsättning på frågan ovanför då jag antar att det hen menade med "vad du vill" är typ godis eller annat snacks. Det är väldigt olika måste jag erkänna. I somras åt jag något liknande nästan varje dag, nu blir det oftast någon gång i veckan och oftast på fredag och/eller lördag.

Hur har din hälsa påverkats av att bli vegetarian? Svar: Det jag märkt mest skillnad på är att jag inte alls har lika ont i magen längre. När jag åt kött fick jag nästan alltid ont i magen efter jag ätit och detta har jag inte alls lika mycket problem med längre. Annars skulle jag inte säga att jag har märkt något speciellt men riskerna för cancer, hjärt och kärlsjukdomar minskar ju och det är jag ju tacksam för varje dag. Tyvärr har jag fått järnbrist och brist på B12 men det är ju enkelt åtgärdat med tillskott :)

Vad tycker du om olika dieter? Typ bulka, deffa osv? :) Svar: Egentligen blir det lite fel om jag ska sitta och hissa/dissa dieter jag inte ens testa själv. Just dom du nämner måste jag ändå säga att jag dissar. Precis som med allt i detta inlägg så är detta ur mitt perspektiv, mina åsikter och tankar. Ni behöver absolut inte hålla med och bara för att vi eventuellt inte håller med varandra så betyder det inte att jag inte respekterar folks val MEN (hahah). Jag måste ändå säga att jag är emot att ha dieter utifrån att nå ett visst utseende. Bulka och deffa är något många gör för att först maxa sin muskelmassa för att sen gå ner i fettprocent. Jag tror inte att det är det mest optimala om man enbart tänker på kroppens funktion och prestation utan något som kanske passar bäst utifrån ett utseende-perspektiv. Gällande andra dieter, I don't know om jag ska vara ärlig. Jag är för lite insatt men jag tror ändå att en varierad kost i kombination med träning är det absolut bästa för de flesta för ett friskt och bra liv.

Mina favoritgodisar: sura, rosa bananer, röda remmar, marabou mjölkchoklad och polka!

Har du haft ett osunt sötsug och vad gjorde du i sånna fall för att bekämpa det? Svar: Ja det har jag verkligen haft och jag kan ärligt talat säga att jag blivit av med det. Självklart känner jag sötsug då och då men det jag hade förut var ett osunt sötsug just för att jag åt alldeles för mycket socker. Livsmedelsverket rekommenderar ett intag på 50-70 gram socker per dag. Det finns socker i det mesta vi äter, en frukost bestående av 2,5 dl fruktyoghurt, 30 gr musli och 2 dl juice innehåller bara det 48 gram socker; så ni förstår att man kommer upp i rätt höga mängder utan att ens ge sig på läsk och godis. Dricker du en 50 cl flaska med Sprite får du i dig 50 gr socker.. Redan på högstadiet så köpte jag smågodis nästan varje dag, som på rutin. Efter studenten upptäckte jag i slutet av sommaren att jag hade druckit Coca Cola exakt VARJE dag från mitten av Maj till slutet av Augusti. VARJE dag. Jag KUNDE inte släppa colan, det kändes i princip omöjligt att göra mig av med detta numera beroende. Men till slut bestämde jag mig för att ha läskförbud (min största sockerbov vid tillfället) i två månader. Det var verkligen svårt. Riktigt svårt. Svårigheten att välja bort colan redan första och andra dagen fick mig att inse hur otroligt beroende jag hade blivit av socker och det äcklade mig. Jag kände mig som en rökare eller snusare. Efter det har jag dragit ner på mitt läskdrickande rejält vilket även bidragit till att sötsuget dämpats. Sockersuget blir värre desto mer socker du äter så den enda vägen att gå är helt enkelt att dra ner på sockret.

"Men snälla är det verkligen så farligt att dricka lite läsk ibland!? Sluta överdriv" Vet jag att några av er tänker nu. Ni får dricka och äta PRECIS vad ni vill men jag vill ändå tipsa er om att läsa på lite om sockers påverkan på kroppen. Jag kommer förmodligen aldrig utesluta godis och läsk helt ur min kost då jag tycker att det är väldigt gott men faktan nedanför är ändå viktig att ha i åtanke: De stora farorna med läsk är diabetes typ 2 och fetma som påverkar blodsocker och insulin, men det finns flera problem. Cancer De som drack två eller fler läsk (motsvarande 25 cl) i veckan hade 87 procent ökad risk att drabbas av cancer i bukspottskörteln jämfört med dem som inte drack läsk. Detta enligt en forskarstudie på 60 500 personer enligt Dagens Medicin. Hjärtsjukdomar Den som äter, eller dricker, mycket socker, kan väsentligt öka risken för att drabbas av hjärt-kärlsjukdomar. Det visar en svensk studie av drygt 4 000 personer som publicerats i British Journal of Nutrition. Gikt Kvinnor som drack 2 dl läsk eller mer, två gånger om dagen, hade dubbelt så hög risk att drabbas av gikt än kvinnor som drack läsk mindre än en gång per månad. Det visar en amerikansk studie på nära 80 000 kvinnor, enligt Läkartidningen. (Gikt är en inflammation, oftast i tåleden.) Följdsjukdomar En följdsjukdom av övervikt är diabetes typ 2 som i sin tur kan leda till nedsatt njurfunktion och synproblem förutom hjärt-kärlsjukdomar. Blodkärl och nerver påverkas negativt efter många år med högt och ojämnt blodsocker. Källa<

Hur ser du på kolhydratsskräcken? Att tex pasta och bröd är "dålig" mat? Svar: Jag tror och tycker på riktigt att den skräcken är farlig för många, speciellt för många unga tjejer. På föreläsningen med Vilma berättade hon att enbart hjärnan behöver 130 gram kolhydrater per dag för att fungera som den ska. Allt enbart hjärnan, inte om du ska vara uppe och röra på dig och framförallt inte om du tränar. Här kommer några exempel på hur du kan få i dig ynka 100 gram kolhydrater: 4 bananer = 100 gr kolhydrater 600 gram potatis = 100 gram kolhydrater 350 gram ris = 100 gram kolhydrater 140 gram pasta = 100 gram kolhydrater

För mig var detta en rejäl ögonöppnare, många får nog i sig på tog för LITE kolhydrater. För vissa fungerar det att utesluta kolhydrater från sin kost och istället ersätta den energin med fetter men det är oftast inte optimalt eller speciellt bra. Jag tror att fördomar som dessa är direkt skadligt och tyvärr bidrar till ätstörningar som anorexia. Vad är din åsikt kring att träna för att uppnå ett visst utseende? Svar: Jag tänker lite samma som i frågan om deffa, bulka och dieter. Min träning, min filosofi strävar hela tiden efter något mycket större än utseende; inre balans, harmoni, lycka och styrka. Inte förens då jag släppte tankar om utseende i kombination till träning kunde jag börja uppskatta träningen. Jag vet att många tränar för att se ut på ett visst sätt, jag menar bikini fitness och bodybuilding är ju superpopulärt. Jag vill inte döma dom som väljer att gå den vägen men jag tycker att det är synd. I min värld så bidrar det till skeva ideal som jag inte tror någon mår bra av. Hur tänker du kring alkohol? Hur ofta dricker du och vid vilka tillfällen? Svar: Jag dricker alkohol men jag har aldrig varit en sån som druckit speciellt ofta. Senast jag drack alkohol var nyårsafton och innan det var det kanske två månader tidigare jag drack något glas. Jag tycker att det kan vara väldigt trevligt med lite bubbel eller någon festlig drink men jag dricker inte hemma eller till maten. I vissas öron låter det "fel" men jag dricker oftast i sånna sammanhang då jag vill bli påverkad, inte för att det är så himla gott. I och med att jag inte speciellt ofta vill bli full så dricker jag inte heller så ofta. Det ligger liksom ingen värdering i det så utan det är bara så som mitt liv ser ut. Jag kan ju dock säga att jag absolut inte skulle tycka att det kändes värt eller bra att vara bakis en gång i veckan för att binda ihop säcken om att göra vad som känns bra för sin kropp. Dela gärna med er av era tankar kring kost och hälsa eller kring detta inlägg!

Gillar

Kommentarer

Linn
,
Brukar aldrig kommentera såhär men kände mig tvungen nu för WOW vad bra skrivet!!! Du är så otroligt sund i dina tankar och jag tror verkligen att alla unga tjejer skulle behöva läsa det här. Är själv 18 år och har det senaste märkt att jag ofrivilligt är väldigt påverkad av kroppshetsen som råder, men att läsa det du skrivit fick allt att kännas lite bättre. TACK!
Emma
,
Själv har jag haft ”problem med maten” och därför har jag valt att avstå träning de senaste åren. Men har funnit mig själv igen och uppskattar mitt utseende mycket mer. Jag skulle säga att det handlar om att hitta träningsformer en tycker om, för min del är det längdskidor, utförsåkning, cykling, tennis, simning, löpning. Fick insikten att gym inte passar mig eftersom jag tidigare jämfört mig själv extremt mycket med andra och därefter pressat över gränsen. (kräktes på toan efter varje gympass) Ett bra inlägg håller med dig mycket i det du skriver, tycker också det är viktigt att äta bra för att jag vill framför allt vill leva länge och att min kroppen ska må bra:) Kram<3
Johanna
,
Sjukt bra!!! Äntligen en influencer som ger en sund bild på kost och hälsa!!!!
Johanna Davidsson
,
Helt rätt i tiden att skriva det hör inlägget när alla har sina nyårslöften kring kost och träning. Jag känner igen mig mycket i sockerberoendet och har precis själv kommit ur det, en sådan befrielse ??
Bella
,
Du är verkligen så otroligt inspirerande, ALLA borde läsa det här. Det du skriver låter så enkelt och självklart, precis som det borde vara. Jag har själv aldrig haft problem med kost och träning, har elitidrottat i princip hela livet just för att träning får mig att må så himla bra. Både i kropp och själ. När folk frågar hur jag orkar och hur länge jag tänker fortsätta tittar jag bara på dem med en lite frågande blick haha, de tror liksom inte att det går att älska träningen så mycket! 😊 Därför gör det så ont att se och höra framförallt tjejkompisar prata om hur de "måste gymma", "måste börja äta nyttigt" osv. Utseende spelar verkligen ingen roll i jämförelse med att må bra, men det är inte så lätt för alla att inse det. Därför behövs såna som du, som använder dina medier till att sprida positiva tankar och radera dumma ideal. Tack för att du är en sån underbar förebild för alla. Massa kramar <33333
Sara
,
Wow, vilket bra och viktigt inlägg! Jag märker att jag tänker väldigt lika som dig när det gäller kost och träning och jag skulle vilja tipsa om två böcker, en som jag har läst och en som jag håller på att läsa. Den första är ”hjärnkoll på vikten” av Martin Ingvar och Gunilla Eldh. När man hör titeln så klingar den kanske lite negativt eftersom att den nämner vikt, men den innehåller otroligt mycket intressant fakta om mat och träning och hur det påverkar oss. Andra boken heter ”Hjärnstark”, skriven av Anders Hansen, handlar om hur motion och träning stärker hjärnan. Det, om något, är ett ännu starkare argument till varför träning är så viktigt, otroligt intressant den också!
Anna,
VILKET INLÄGG! Du är gryyymt bra på att skriva sånt här, sånna långa djupa inlägg med åsikter!! heja dig! <3
nouw.com/livelifehappy
Camilla
,
Fler sånna här inlägg! Du påverkar och hjälper så extremt många. Läste varenda ord av inlägget och kände direkt att det här var så himla, himla nyttigt och bra. Väldigt inspirerande är du!!
Sandra
,
Om du nu vill vara vegetarian så kan det vara intressant för dig att veta att rosa bananer innehåller gelatin, alltså grishud...så ditt favoritgodis har kött i sig, tips är att läsa innehållsförteckningen när du köper godis för det är gelatin i en hel del ?
Rebecka
,
Hoppas verkligen att flera unga, framförallt tjejer, läser detta! SÅ bra skrivet, välformulerat, informativt och helt klokrent!! MER sånt här i "bloggvärlden", heja dig verkligen! <3