Hej då trötthet & huvudvärk!

Allmänt, Recept, Texter

OBS: Om du upplever att du brukar må dåligt av att läsa om andras matvanor, eller om vad andra utesluter i sin kost bör du inte läsa detta inlägg. Förhoppningsvis upplever ingen det jag skriver som stötande men om man är känslig för ämnet mat i allmänhet, skrolla då förbi detta inlägg.

Nu efter en sommar fylld av massor med socker så känner jag faktiskt att min kropp säger ifrån. Senaste året har jag varit riktigt duktig på att inte småäta godis, glass osv och därmed avvänt min kropp från socker. Jag har sjävklart fått i mig socker på annat sätt än godis och glass men ni förstår. Under gymnasiet så smååt jag väldigt mycket socker, drack väldigt mycket läsk och kände verkligen ett konstant sötsug. Jag gillar inte känslan av att vara sugen på något hela tiden, nästan som att vara beroende av något. Nu har jag ätit väldigt mycket socker på sistone, vilket jag absolut inte har några problem med eller ångrar men nu känner jag att jag vill in i mina normala rutiner igen. Jag vill verkligen förtydliga att jag inte har någon socker-ångest eller på något sett psykiskt mår dåligt över att jag ätit godis (snarare tvärt om). Men jag känner att jag vill bli av med mitt sockersug som jag nu känner dagligen.

Därför har jag nu bestämt mig för att ha ett godisförbud i en månad. Eller inte bara godis, även glass med socker och läsk. Jag tror att det enda sättet för mig att känna mig normal igen är typ att nollställa sockernivån i min kropp för att sen kunna gå tillbaka till det normala, äta godis på helgerna och så. Jag kommer inte vara helt sockerfri, jag kommer inte läsa på innehållsförteckningar om hur mycket socker det är i allt men godis, läsk, glass osv ryker en månad. Nu kom jag faktiskt på att jag har gjort detta en gång förut, så detta är egentligen inte min första mat-utmaning.. För typ tre eller fyra somrar sedan så insåg jag att jag hade druckit coca cola VARJE DAG EN HEL SOMMAR. Förstår ni hur mycket socker det är? Stackars mina tänder hahhaha.. Då körde jag ett uppehåll på en eller två månader och efter det så var jag inte alls lika sugen på socker dagligen vilket var så skönt. Var istället sugen på riktigt, näringsrik mat.

Nu kanske ni är några som tänker "men varför måste man bli av med sötsuget?". Det måste man självklart inte, men jag känner att jag skulle må bra av det. Precis som med allt inom kost och träning (eller ja det mesta här i livet) så är det mesta individuellt. Känner man att man inte mår dåligt av socker varje dag, då är det väl bara att köra på det. Jag har dock märkt av rätt stora skillnader nu under dessa månader då jag ätit mycket socker vs när jag inte äter så mycket. - Trötthet. De klassiska sockerdipparna, ojämn energinivå i allmänhet vilket jag tycker är väldigt jobbigt som annars är väldigt van vid att ha rätt bra koll och kontroll över min energi. - Min hy har blivit sämre. Nu har jag långt ifrån dålig hy men jag märker absolut skillnad. Jag är fetare i hyn och har små minifinnar utspritt i ansiktet vilket jag annars aldrig har.

- Huvudvärk. Min huvudvärk blir tyvärr värre än någonsin när jag äter mycket socker. Har haft migrän två gånger under denna sommar vilket är mycket för att vara jag nu för tiden.
Som tur är så är jag egentligen inte värsta godis och glassfantasten, så fort jag inte längre känner ett sockerberoende så är det ganska enkelt för mig att inte överösa mig själv i socker. Jag är ju riktig svag för chips, friterad, dipp, pommes, pizza, ni fattar grejen. Detta är ju ett rätt känsligt ämne men jag vill ändå ta upp några viktiga hälsoskäl till att inte äta för mycket socker. För det handlar inte om att aldrig mer äta godis, inte få köpa sig en lördagspåse eller aldrig dricka läsk till maten. I mitt fall handlar det om att jag vill avvänja kroppen från att göra det VARJE dag (nu på sistone) till att hålla mig till just en-två dagar i veckan. Källa till kommande påståenden och längre förklaringar finns i länken. - Ditt minne förbättras. - Du sover bättre. - Du får mer energi. - Din hjärthälsa förbättras. - Dina tänder mår bättre. Dessa anledningar mer än nog för mig för att vilja ta kontroll över mitt sockerätande igen. Och någonting som gör mig så glad är att jag kan se på detta med friska ögon, att jag faktiskt genuint bryr mig om dessa hälsofördelar och inte något annat helt oviktigt. När jag var yngre hade jag förbud och måsten för min kropp för att jag ogillade den, detta gör jag för att jag bryr mig om min kropp, för att jag vill må bra.

Gillar

Kommentarer

Amanda
Amanda,
Jag förstår ditt syfte med inlägget och jag förstår även nedanstående kommentar. Att skriva om matregler och matförbud kommer alltid att uppfattas triggande i vissa personers ögon. Jag tror inte att det spelar roll hur mycket man än trycker på välmående effekten av ett sockerförbud, det kommer alltid att landa fel hos vissa personer. Jag menar inte på något sätt att beskylla dig, jag är 100% för att du ska skriva om sådant som intresserar dig då det faktiskt är din blogg. Det är lätt att säga att ansvaret ligger hos de som följer dig, att man ska sluta läsa efter triggervarningen, men hur vet man om just detta kommer att trigga än? Jag hoppas du inte tar illa upp, det ända jag menar är att jag tror att det är omöjligt att skriva om kost regler/förbud utan att trigga någon. Sen är det självklart upp till dig, antingen slopar man sådana inlägg helt, eller så skriver man om det man vill. Jag upplever att många uppfattar dig som en unik influenser då du aldrig mat eller kropphetsar, och detta inlägg kan nog uppröra bilden av dig som en ”perfekt hälsa/välmående influenser”.
Josefin
Josefin,
Blir inspirerad så hakar på! Älskar tyvärr lösgodis, kakor, choklad, you name it. Och är en småätare av RANG! Behöver verkligen en paus och som du säger, hitta tillbaka till klassiska och mer sunda lördagsgodispåsen, hehe.
Skriv kommentar...
IP: 82.99.3.229