Koppla bort & koppla av

Allmänt, Texter, Tips

Någonting jag jobbat mycket med sen jag gick i åttan på högstaidet är stress. Jag var väldigt stressad just när jag gick i skolan, den stressen kunde jag dock ofta "ta på" då det fanns konkreta exempel på vad jag var stressad över. Nu för tiden kan min stress absolut ligga i att jag har många bollar i luften och mycket att göra men nu är det oftare en inre stress som inte är lika enkel att bena ut. Under årens gång har jag i alla fall hittat lite olika sätt som funkar för mig, några "knep" för avkoppling och där med mindre stress. Det är inte alltid jag känner stress, men jag känner mig ofta uppe i varv och får svårt att koppla av och fokusera på hur jag mår och inte ha tusen tankar i huvudet samtidigt. Här nedanför kan ni läsa några punkter om saker jag brukar försöka tänka på för att må bättre <3

1. Börja med att koppla bort. Och med det menar jag att stänga av mobil, tv och dator. Det är väldigt skönt att inte vara tillgänglig och bara vara i nuet. Man måste inte alltid vara uppkopplad.

2. Vrid upp mysfaktorn. Levande ljus hjälper mig mycket när det kommer till avkoppling. MYSET

3. Läs en bok. Någonting som verkligen är balsam för själen är ju att läsa, man måste bara hitta sin typ av läsning. Man kan läsa skönlitterärt men vissa känner sig uttråkade och kanske istället behöver lära sig saker. Jag kan rekommendera Thomas Eriksons böcker "Omgiven av..." Näst på tur i läslistan står "The power of now". Att ha en lässtund är sååå bra för oss som har lite svårt att fokusera våra tankar vid stress. Det är så skönt att enbart fokusera på en sak för cirka 30 minuter - läsningen.

4. Ta in naturen. Någonting som allltiiiid funkar för att öka mitt välmående är att vara utomhus. Klä på dig ordentligt, sätt på dig bekväma skor och gå ut och gå. Andas in frisk luft. Observera vad som finns omkring dig (gärna på en lugn plats). Försök att promenera utan någonting i hörlurarna, våga umgås med dig själv och var din egna bästa vän. 5. Prata alltid om vad du känner. Hur fan skulle jag överleva om jag inte fick ventilera? Det är så viktigt att ventilera i vardagen kring hur man känner, oavsett om man är stressad eller inte. Bara att säga någonting högt brukar minsta ångesten eller stressen mycket för mig. 6. Träna. Allt är individuellt och det är självklart viktigt att lyssna på sig själv, men träning är en så viktig del i min vardag för mitt välmående. Ni kan klicka HÄR och läsa en text om hur träning och endorfiner hänger ihop. Jag tycker i alla fall att det är så skönt att använda kroppen som ett redskap, utmana mig själv, övervinna saker samt utvecklas. När psyket och kroppen får jobba tillsammans så känns det bara så sjukt bra för mig.
7. Regelbunda sovrutiner. När jag känner mig ur balans har det ofta råkat bli så att även mina sovrutiner är i obalans. Sömn är otroligt viktigt för att jag ska må bra och jag försöker att lägga mig samma tid varje dag samt gå upp ungefär samma tid varje dag. Jag märker att min kropp mår bra av dessa rutiner och att jag reagerar negativt när dessa rutiner inte följs. 8. Pilla med någonting. Precis som jag nämnde vid träningen och läsningen så är det så skönt att hitta någonting att sitta med och enbart fokusera på det man göra. Igår satt jag och sydde upp t-shirtärmar samt lagade en ficka, det var såå skönt att bara sitta och fokusera på det. Samma känsla får jag när jag sitter och ritar. Hitta någonting att göra som inte handlar om prestation alls, bara någonting avkopplande. 9. Lyssna på ljudbok. Vi har en ny kvällsrutin här hemma och det är att lyssna på ljudbok tillsammans, det är ett väldigt skönt sätt att koppla av inför att man ska somna. Ni vet säkert redan om detta men att utsätta ögonen för datorljus eller mobilljus direkt innan man ska sova är inte alls bra. Läs mer om det HÄR.

Gillar

Kommentarer

Anna
,
brukar aldrig kommentera på bloggar, men ville verkligen bara säga hur viktigt och givande detta inlägg är. uppskattar det verkligen jättemycket!! superbra tips och även om det är mycket som man känner igen så är det så skönt att bli påmind. du är fantastisk!! <3
Frida
,
Hej Andrea! Måste bara säga att jag älskar din blogg! Du kombinerar skönhetstips med sånna här inlägg och allt känns verkligen genuint! Fortsätt som du gör, det har varit så roligt att läsa den här veckan!! Kram<3
Matilda
,
SÅ bra inlägg!
Anna
,
TIPS TIPS på bok bland annat på tal om träning och endorfiner - Hjärnstark! SÅ BRA!
Sara
,
Tidningen Filter skrev en artikel om Tomas Eriksons böcker, de ska tydligen inte vara så bra som de verkar.. artikeln är tyvärr bakom en betalvägg, men det var en massa olika saker som gjorde att hans böcker inte har någon vetenskaplig grund eller trovärdighet. Har inte läst dem själv men tänkte att du kanske ville veta innan du tipsar andra om böckerna! 😊