Träning: utomhus

Allmänt, Tips, Träning

Om ni klickar er in HÄR så hittar ni alla mina inlägg om träning på ett och samma ställe. Där har jag bland annat tidigare skrivit om intervallträning, hur jag som lätt blir uttråkad tränar kondition, mina favoritövningar på gymmet och mycket annat. Idag tänkte jag skriva om utomhusträning vilket jag tycker passar himla bra nu när vädret är på vår sida. Eller om jag ska vara ärlig har jag inte så bra koll på hur vädret varit runt om i landet men här i Stockholm har det verkligen varit dunder. Det har ju varit så bra att man nästan börjar bli misstänksam, liksom när vänder det? När känner vi moder jords "HAHA trodde ni det själva?!?!?". Nej men det skulle ju vara sååå härligt om vi kunde få en fin sommar.

Jag tränar ju vanligtvis på gym och då har jag två vanliga medlemskap. En vanlig gymkedja och sen har jag även Bruce där man har tillgång till över 200 ställen i Stockholm med all form av träning. Jag har rätt mycket att välja på men som sagt, när vädret är som det varit nu på sistone så vill i alla fall inte jag in i någon gymlokal, jag vill vara ute. En stor dröm för mig är att kunna ha ett eget utegym i framtiden, skulle ju vara så fett.

I Stockholm så har bland annat Stockholm Stad placerat ut flera olika utegym runt om i förorterna och stan. Det är bara att googla för att hitta ert närmsta. Att träna på dessa utegym tycker jag går bra och det är roligt MEN jag känner dock att jag hade fått ut lite mer av det om jag var lite starkare. Jag orkar inte göra egna chins eller dips och det är två sånna övningar som man gärna gör på dessa ställen. Men jag får helt enkelt köpa mig ett par gummiband som kan hjälpa mig genomföra det istället. Utbudet på utegymmen ser lite olika ut men innefattar ofta axelpress, latsdrag, knäböj, bänkpress, dip-ställning och chins-ställning!

Jag tycker att den perfekta kombon är att springa före och/eller efter man kör utegym för att få upp värmen ordentligt. En perfekt träningsform att köra utomhus är backträning/intervaller. Jag kan ju rekommendera er Stockholmare som orkar ta er till Hammarbybacken att springa där, jobbigare sak finns liksom inte. Annars kan man ju köra intervallträning bara på gatan, bestämma att till tredje lyktstolpen springer jag allt jag har och sen går jag en lyktstolpe osv.

Man kan få mycket och bra träning gjord utan att ha ett gymmedlemskap, det krävs bara lite fantasi! Löpning är ju ett givet tips men det finns också en hel del andra övningar där man inte behöver några redskap alls:

Med fokus på flås: – Burpees. Världens jobbigaste men bästa övning! Med fokus på ben: – Upphopp – Grodhopp – Utfallshopp – Jumpsquats – Pistol squats – Jägarvila – Höftlyft – Höga knän Med fokus på mage: – Sit ups i alla dess former – Fällkniven – Båten – Mountain climbers – Plankan Med fokus på överkropp: – Armhävningar (breda och smala) – Rygglyft – Dips mot bänk – Chins/pull ups

Gillar

Kommentarer

Matilda Berlin,
Verkligen så himla bra tips!! =)
matildaberlin.se
Gina
,
What shoes are you wearing?
Alice
,
Vet inte vart bilderna i tagna, men i närheten av hammarbysjöstad, när man tar sig bort mot eriksdalsbadet och skanstull finns ett väldigt stort utegym med olika storlekar och vikter på alla ”maskiner”