Träningspass: Helt utan redskap!

Allmänt, Tips, Träning
INNEHÅLLER REKLAMLÄNKAR

Många som börjar träna är ofta lite stressade inför det här med att leta sig omkring på gymmet, förstå hur alla maskiner fungerar osv. Jag har varit precis likadan, har tyckt att det nästan varit pinsamt att testa nya maskiner för TÄNK OM man skulle råka göra fel, haha som att det skulle vara hela världen. Sen jag började träna med PT har jag dock blivit betydligt mer självsäker på gymmet vilket är skönt. Nu kan jag "behärska" de flesta maskinerna men jag tränar mest med kroppen som verktyg och med fria vikter, sällan med maskiner. Jag tycker att det är extra kul att träna på det sättet, att verkligen känna hur min egna kropp får lyfta mig själv, kämpa och fightas.

I många situationer kanske man inte har tillgång till gym, maskiner eller vikter. Det behöver inte betyda att man inte kan träna för det, det går alldeles utmärkt ändå kan jag lova! Jag och Mathilda kommer nog träna väldigt mycket utan gym och redskap under våra fem veckor i USA och här nedanför hittar ni några övningar/tips vi garanterat kommer ta med oss!

Bild från ett bootcamp jag var med på i höstas! Älskar verkligen att träna utomhus alltså.

- Löpning i alla dess former är verkligen något man kan göra precis överallt. Intervaller, långdistans, ja you name it. Allt som behövs är ett par bekväma skor och sen är man good to go. Med fokus på flås: - Burpees. Världens jobbigaste men bästa övning! Med fokus på ben: - Upphopp - Grodhopp - Utfallshopp - Jumpsquats - Pistol squats - Jägarvila - Höftlyft - Höga knän Med fokus på mage: - Sit ups i alla dess former - Fällkniven - Båten - Mountain climbers - Plankan Med fokus på överkropp: - Armhävningar (breda och smala) - Rygglyft - Dips mot bänk - Chins/pull ups Har man inga vikter kan det vara bra att fokusera på att göra många antal av allt istället, kanske också att hålla ett högt tempo. Något jag älskar att göra är att köra i tabata-intervaller. Det är när man kör hårt i 20 sekunder, vilar 10 och det gör man 8 gånger. Sen vilar man 1-2 minuter och går vidare till nästa övning och gör 8 intervaller igen. Ett stort tips till er som vill arbeta mycket med kroppen utan redskap är att köpa sig ett gummiband och ett hopprep. Det kommer man väldigt långt på! Här nedanför hittar ni dom jag har:
Träningsband - HÄR // Hopprep - HÄR

Gillar

Kommentarer

Johanna
,
Tycker även att såna övningar som kissande hunden, och sån där man står på alla fyra och lyfter ett ben i taget bakåt (minns inte vad det heter) är skitbra för typ rumpan! Sen skulle jag verkligen tipsa om Nike Training Club appen där man kan välja en del av kroppen som kategori och så ordnar de ett träningspass åt en (antingen som video eller som gifs)
Emma
,
Du har så himla många snygga träningskläder kan inte du tipsa oss om lite snygg? Kram