Träningspass: Intervaller på bandet

Allmänt, Tips, Träning

Jag tänker att jag ska börja med en ny sak här i bloggen och det är att ha vissa dagar då vissa typer av inlägg kommer upp. Hade så förut och det var rätt skönt, en av dom återkommande typerna av inlägg tänker jag ska vara träning. En gång i veckan ungefär kommer det ett inlägg med tips på övningar eller ett helt pass. Vad tror ni? Ni är rätt många som bett mig skriva mer om träning och det brukar uppskattas när jag gör det så det känns som att det borde bli bra. Någonting jag älskar är att springa, men då ska det gå fort. Jag har haft perioder då jag sprungit längre men tyvärr blir jag rätt uttråkad fort. Men det handlar ju verkligen bara om inställningen, benen klarar ju av att springa länge, det är hjärnan som ger upp innan liksom. Bara att komma till den insikten gör ju att man klarar lite till, i alla fall jag. En gång i veckan ungefär brukar jag springa på gymmet och det kan se lite olika ut beroende på vad jag är sugen på.

Jag ÄLSKAR att köra intervaller på löpbandet, det är jobbigt som satan men jag tycker att det tidsmässigt är enklare att ta sig igenom än att ligga på samma speed hela tiden. Det HÄNDER något liksom, ja ni förstår att jag har dåligt tålamod haha..

5 minuter jogg (typ hastighet 8-9) 5 minuter snabbare jogg (typ hastighet 10-11) 1 min snabb löpning (30 sek stående vila) x 10 5 minuter snabbare jogg 20 sekundersintervaller (10 sek stående vila) snabbaste du orkar x 8 5 minuter jogg 5 minuter jogg i brant uppförsbacke (MYCKET lutning)

Jag förstår om vissa tycker att det är lite hoppigt och stressigt att hålla på såhär men för mig funkar det super om jag ska lyckas hålla mig kvar på löpbandet i hela 40-45 minuter. Jag tycker att det är väldigt skönt att inte ha mer än fem minuter att klara sig igenom åt gången, det blir som mindre delmål att hela tiden bocka av liksom. Det är sjukt utmanande för kroppen att variera så mycket i puls som man gör under ett sånt här pass så var inte rädd om det känns riktigt jobbigt, för det ska det göra!

Gillar

Kommentarer

Hannah
,
ÅÅh detta är så bra!! Kämpar verkligen för att få motivation till att springa på löpbandet, ska testa detta <33
Fanny,
Ååh jättekul med träningsinlägg ??
forfattarfannys.blogg.se
Jossan
,
Kul med träniningslägg! Hade önskat att du gör ett inlägg där du tipsar om olika träningstights. Har personligen svårt att hitta tights som ”formar” benen och inte är helt genomskinliga. Lite kraftigare tights helt enkelt!
Lisa
,
Superkul med träningsinlägg!! KRAM
Majken
,
Kul!! Ska verkligen testa. Men jag har aldrig riktigt vågat att kliva av bandet med hög hastighet för att sen ställa mig och springa igen när det går snabbt, så alltid när jag kör intervaller så blir jag tvungen att dra ner tempot vilket känns sämre för man tappar några sekunder. Är det otäckt? Känns det som man ska ramla av? Hade inte haft några problem med att prova men vill inte att någon ska se mig OM jag skulle ramla av haha..... Har tänkt på det här så länge och nu kändes det perfekt att fråga <3 puss och kram skumbanan!
Nelly
,
Jaaa, mer träningsinlägg! Älskar när du skriver olika övningar och träningspass du brukar köra 😊
Johanna
,
Hej! Vad brukar du ligga på för hastighet/kilometertid på snabbare joggen och 20 sekundersintervallerna? Kan vara skönt att ha något att utgå ifrån första gången man testar ?
Emilia Ekberg,
Körde precis ditt pass på gymmet och kan ju bara säga att jag nu är helt död efteråt haha! Men det var verkligen mycket roligare att köra på ditt sätt än vad jag brukar göra när jag kör intervaller, skrev även och tipsade vidare detta på min blogg! Tack för tipset!! <3 Kram
nouw.com/emiliaekberg
Evelina F,
Körde detta passet idag och JÖSSES vad svettigt!!! Sjukt bra och motiverande dock för att hålla kvar sig på löpbandet i 45 min. Superbra tips! Mer sånt här!! ??
nouw.com/evelinaflod
Jessica
,
Det var ett tag sen du la upp detta inlägget men måste ändå lämna en kommentar. Jag hatar cardio. Tråkigt. Jobbigt. Svettigt. Usch. Jag skulle dock ändå köra cardio idag (viktigt viktigt) och kom och tänka på detta passet. Och WOW!!! det var sååå jobbigt men jag orkade i hela 45 minuter utan att bli uttråkad. Jag ger väldigt lätt upp pga uttråkad men är skit stolt och glad att jag sprang såpass länge och mycket. Jag uppskattar dina träningsinlägg, sluta inte med dom. Du är så inspirerande! Tack för detta. Mvh en tjej som plötsligt vill anmäla sig till tjejmilen