Träningspass: Ro kompis ro!!

Allmänt, Tips, Träning
Heeej vänner! Här kommer ännu ett träningsinlägg med tips på ett RIKTIGT jävla jobbigt träningsupplägg som innefattar en roddmaskin och burpees. Detta går att göra själv men det är roligast att göra tillsammans med en kompis, det tycker jag dock alltid när det kommer till träning :) Detta är inte ett helt träningspass (om man tänker att ett helt pass är 45-60 minuter) men en riktigt bra och jobbig del som kan kombineras med styrka eller annat flås.
Upplägget är en såkallad emom, every minute on the minute. Per varje minut som går har man ett uppdrag att klara av och det är att person 1 ska ro i 40 sekunder och person 2 ska hinna göra 6 stycken burpees. Gör person 2 sina burpees på 30 sekunder får hen vila 30 sekunder innan hen ska ro, gör hen dom på 50 sekunder får hen endast 10 sekunders vila innan rodden startar.
Så jag och Gustav började alltså såhär under första minuter. Jag rodde i 40 sekunder och han gjorde 6 stycken burpees. Efter jag var klar med rodden bytta vi snabbt plats och gjorde oss i ordning för minut nummer 2.
Då såg det alltså ut såhär. Så som ni säkert förstår går det alldeles utmärkt att köra detta själv i och med att vilan eller bytena inte utgår ifrån varandra utan enbart utifrån tiden och det man själv hinner med på varje minut. Men det är nice att ha någon som peppar och pushar en för detta blir jobbigt. Man kan självklart göra detta pass kortare och längre, det är bara att ändra timern :)
Något som kan vara svårt är att hitta ett tempo som ska vara riktigt jobbigt och samtidigt ska gå att orka hålla hela timern ut. Det är något man vänjer sig vid och lär sig desto mer man tränar och ror, man lär ju känna sin kropp och sin puls. Jag tycker verkligen att det är SVINjobbigt att ro men det är i alla fall skönt efteråt haha. Ett annat alternativ för detta pass är att köra typ 10-12 minuter och sen ha en längre vila på förslagsvis två minuter och sen köra en omgång till! :)

Happy sweating!

Gillar

Kommentarer

Hanna
,
Hej! Tänkte tipsa om ett sjukt kul crossfitpass vi körde idag! På team: Person 1: Rodd 1500m Person 2: AMRAP 10 DL 10 Boxjump 10 Knees to Elbow När person 1 är klar, vilar båda 1 minut. Sen byter ni position. Efter båda gjort en gång var, vilar ni 3 minuter innan nästa: Person 1: Rodd 1000m Person 2: AMRAP 3 Hang Clean 3 Front Squat 6 Lateral Burpees Det är alltså den som ror som bestämmer hur länge den andra personen jobbar i AMRAP. Sviiiinjobbigt men riktigt roligt pass!
Wilma
,
Hej Andrea! Vill vara komentera att jag älskar hur du har börjat skriva om träning på ett så positivt sätt och att du verkligen förmedlar hur träning ska vara roligt och inget ångestframkallande. Kram!
Lisa
,
Hej Andrea! Vill bara säga att du skriver och tipsar så bra om olika former av träning. Jag tycker absolut inte att detta är jobbigt att läsa, utan att du skriver de på ett otroligt bra och possitivt sätt. Keep going girl, you Da best❤️❤️❤️
Andrea Hedenstedt
,