Träningspass: Tabatacirkeln

Allmänt, Tips, Träning

Hej på er och välkomna till ännu ett träningsinlägg! Idag tänkte jag tipsa er om ett väldigt enkelt och skönt upplägg att använda sig av. Det är tabata-intervaller. En tabata är 20 sekunders intervaller med 10 sekunders vila mellan, åtta gånger. Man jobbar alltså väldigt explosivt och hårt i 20 sekunder och sen får man en kort återhämtning. Förut körde jag nästan alltid tabata, det var ett tag sedan men nu när jag körde det sist kände jag att jag fick en nytändning. Det är ett enkelt upplägg men oj så jobbigt.. Detta är perfekt att köra om man vill öva kroppen på att återhämtning.

Man kan egentligen köra allt i en tabata. Springa, hoppa, biceps curl, ja vad som helst. Man kör bara så länge klockan går. Men här nedanför ska ni få läsa om sex övningar jag tycker passar bra ihop; ni kommer bli garanterat slutkörda :)
Först ut är alltså KB swing och det är en swing man gör från höften. Om ni undrar kring vissa övningar jag skriver om i bloggen kan jag rekommendera er att kolla instruktionsvideos på youtube, det funkar superbra! Ett tips jag har när det kommer till KB swingar är att plocka upp vikten en bit ifrån dig som jag gör på första bilden, på så sätt kommer du naturligt in en i swing. Medan jag körde 8 stycken 20 sekunders intervaller med swingarna så körde Gustav rep!
Så vi körde efter samma timer men hade varsin station som vi sen bytte efter att alla åtta intervaller var avklarade. Alla gym har tyvärr inte sånna här rep men om ni stöter på dom; våga testa! Det är väldigt enkelt rent tekniskt men sjuuukt jobbigt för kroppen. Antingen kan man köra varannan arm eller så kan man röra båda armarna i samma takt. Nej känner verkligen en stark hatkärlek till denna lilla jäkel haha :)
Nästa två övningar som vi delade på var box jumps + burpee och wall balls. Här ser ni två bilder från hur det kan se ut när man gör boxjump + burpee. Hoppa alltså upp på boxen, ner i gen för en burpee, upp igen tills 20 sekunder gått och du får vila i 10 sekunder. Medan Gustav gjorde detta körde jag;
Wallballs! En övning jag verkligen tycker är rolig och sjukt jobbig. Man går ner i en djup knäböj med bollen framför sig för att sen ställa sig upp och explosivt kasta bollen högt upp mot en vägg. Efter vi var klara med en hel tabata bytte vi så jag körde boxjumpsen och han wallballsen :)
Sist men inte minst hade vi med två riktigt jobbiga övningar för magen. Sit up med bollkast var en av dom, tycker om denna jättemycket. Antar att jag tycker att det är kul att kasta saker haha.. Ett tips är att ta en lite lättare boll än vad ni hade på wallballsen. Det är viktigt att orka spänna bålen och inte tappa den så man börjar belasta ländrygg och höft.
Den andra magstationen var som ni tidigare läste russian twists. Antingen har man fötterna i luften eller lätt mot marken. Man vrider sig från sida till sida med en vikt och detta ska inte göras så snabbt och hetsigt som möjligt, det viktiga är att man får kontakt med magmusklerna och att man gör hela rörelsen ordentligt. Detta tillsammans med uppvärmning och lite stretching utger ett helt träningspass så det är bara att tuta och köra people! :) Happy sweating :D

Gillar

Kommentarer

Amanda
,
Nu kanske det är jag som inte kan läsa ordentligt.. men ska man köra samma övning 8 gånger(20sek), eller byta mellan övningarna i samma varv? 😊
Andrea Hedenstedt
,
Juli
,
Har ni någon timer eller hur mäter ni tiden på bästa sätt? Då det kan vara jobbigt att kolla på mobilen hela tiden? tack för superbra träningstips!
Andrea Hedenstedt
,
Hej! Jag har appen ”Seconds” som är en timer man kan ställa in själv där man kan välja att ha pip som räknar ner åt en ☺️❤️
Lisa
,
Vilket grymt pass detta var! Var helt slutkörd. Älskar dina träningstips, fortsätt med det!